Devin Townsend - Epicloud
Devin Townsend - Z2
Artikel om Gentle Storm

Released 2015-03-23
Reviewed 2015-03-26

insideout

En lite mildare storm från allas vår favorit bland de kreativa musikerna med scenskräck. Jag måste erkänna att jag är en massiv fanatiker av Arjens musik och de två senaste albumen under Ayreon-epitetet var alldeles lysande och detsamma gäller Star One – det är lätt att ha höga förväntningar på sådant som denne man gör. Detsamma gäller Anneke som är en av de vassaste rösterna bland kvinnliga rocksångare, hon har gästat Arjen förr, bland annat på det lysande 01011001-albumet. Nu har dessa två skapat The Gentle Storm, ett band som ska ge sig ut på turné och bjuda på skön musik för publiken, även om den publiken som besöker bandets shower inte får se Arjen där då han inte gillar hela livegrejen.

The Gentle Storms första album som kallas The Diary är ett konceptuellt album, en 1600-talssaga, en kärlekssaga mellan en sjöman och en kvinna (kanske lite av en motsägelse) som utspelar sig i elva kapitel. Det i sig är kanske inte speciellt nyskapande, Arjens album brukar ha någon form av konceptuell idé bakom sig och detta är inget undantag – det som däremot är nyskapande är att samma elva spår presenteras på två skivor och i två fullständigt olika stilar. Den ena akustisk och den andra i metalutformning, ni kan läsa mer om detta i vår artikel som är länkad till vänster om denna text.

Stilistiskt finns det grepp vi känner igen, Arjens karaktäristiska gitarrspel och några andra av hans karaktäristiska drag kan höras i båda delarna. De är väldigt olika, dessa två delar men det är samma låtar. Like folkigt akustiskt på den första skivan och progressiv metal på den andra. Stor variation och riktigt bra produktion kan tydligt höras och Anneke sjunger alldeles lysande bra, hon visar upp en enorm variation i sitt vokala framförande. Det är ett album som tydligt berättar en historia även om konceptet inte är allenarådande utan du kan lyssna på albumet bara för den musikaliska kvalitén som är exceptionell precis som man kan förvänta sig när Herr Lucassen har stått bakom spakarna.

Det är för komplicerat att mer beskriva i ord vad vi får men tro mig när jag säger att vi får ett riktigt bra album, stor musikalisk konst på många sätt, jag gillar verkligen idén att göra två näst intill diametralt motsatta versioner av samma låtar. Det är stor konst på många sätt, men jag tror att konceptet på ett sätt stjäl fokus från albumet och dess låtar, man tenderar till att fokusera på det fantasifulla sättet att skapa en dubbelskiva. Jag vill helst säga att jag tycker bäst om den akustiska skivan eftersom det alltid är kul att se saker diametralt annorlunda från de som kanske läser vårt magasin. Men jag tycker faktiskt tråkigt nog bäst om det metalliska, det finns flest vassa låtar på den skivan. Heart of Amsterdam är bäst på den akustiska skivan och Shores of India är favoriten på den andra skivan, den sistnämnda har en riktigt grym refräng.

Som helhet tycker jag att det är ett väldigt bra album, genuint, positivt, snyggt och spännande, stort och dramatiskt – det är ett album väl värt att titta närmare på eftersom det är både unikt och bra. Men som recensent ska man jämföra saker och sätta saker i relation till varandra och om jag gör det så räcker det att gå tillbaka ett par år för att inse att det högsta betyget är uteslutet. Annekes album Drive är bättre, Ayreons teori om allting är ännu bättre så där cementeras mitt betyg, även om jag skulle vilja säga att det här är ett väldigt bra album som jag säkerligen kommer att fortsätta lyssna på. Jag tror att det främst kommer att bli Stormversionen som kommer att snurra i skivspelaren och Gentleversionen kommer nog att snurra betydligt mer sällan – men albumet är inte lika bra som mycket annat dessa personer gjort och det måste man ta hänsyn till och jag kan konstatera att de flesta av Ayreons album, Star Ones, Guilt Machines och till exempel Annekes senaste album förblir valet framför detta album – ett riktigt bra album även om det inte är lika bra som flertalet album i denna duos ryggsäck. Men om du gillar Arjens musik, eller Annekes musik, så borde detta album definitivt vara ett givet inköp.

Label: InsideOut
Tre liknande band: Ayreon/Anneke Van Giersbergen/Arjen Anthony Lucassen