mastered by Mats "Limpan" Lindfors
filmed, edited and directed by Anthony Dubois

Released 2014-09-19
Reviewed 2014-09-12

meshuggah.net

nuclear blast

Meshuggarna bjuder på film, kan det vara något tro? En obsidiansk vandring inspelad under bandets europeiska turné och Wacken Open Air, allt i regi av en fransman. Låter det spännande? Jag personligen har mig veterligen inte sett Meshuggah live och är ingen större fanatiker av bandet men jag gillade deras senaste alster Koloss och en del band är faktiskt roligare att se live än höra på skiva. Kanske är Meshuggah ett av dessa? Nu kan jag dock säga att detta är en DVD som man fått äran att streama över internet och film över internet kan ju alltid vara en höjdare om den inte laggar såsom denna stream gjorde varje gång jag spelade den så det var en film med lite avbrott, ungefär som att se på TV4 eller någon sådan kanal.

DVDs är annars lättare än album på många sätt, de kräver mindre tid då man ser det som film snarare än att ta in musiken. Det kräver mindre tid än ett studioalbum vilket alltid är bra. Det är ganska snyggt filmat, mycket filmat från ett publikperspektiv vilket är snyggt, innan jag läste infotexten trodde jag att det var hopklipp av något filmat från olika konsertbesökare vilket det i och för sig kan vara även om jag inte såg någon info om det på promosidan. Lite sådär färglöst i och med att det inte riktigt visas hela färgspektrum och ljuset ofta drar mot rött och det är ofta väldigt mörkt och jag skyr mörk film lika mycket som mörka fotografier. Jag måste också säga att det är lite tråkigt filmat och bandet ser ganska statiskt ut på scen. Det visuella blir lite av en paradox, både bra och dåligt vilket gör att jag tycker att det lämnar en del att önska, plus dock till att det är ett försök att vara lite annorlunda med riktigt snabba klipp och sådant.

Med det visuella inte riktigt enligt mitt tycke och smak kunde det sett lite negativt ut för denna DVD. Musiken är dock av bästa kvalité inte bara i låtval utan också i ljudkvalité. Ljudupptagningen är av bästa klass, imponerande ljudlandskap så de målar upp en snygg sonisk kuliss när den visuella skulle kunna ha varit bättre. De kunde ha gjort övergångarna mellan låtarna snyggare så att det blir som en sammanhängande konsert och lite sådär småsaker. Kul dock att detta faktiskt låter bättre än något album de någonsin gjort, av de jag hört åtminstone (jag har missat något av dem).

Så en musikalisk höjdare men DVDn/BluRay-filmen lämnar en del övrigt att önska. Jag skulle rekommendera att ni som är intresserade införskaffar låtarna på iTunes eller något sådant snarare än att ni köper DVDn för jag kan inte se något större mervärde i filmen faktiskt. Filmandet är ett gott försök att ska något snyggt men det lyckas inte riktigt, det blir ett flimmer och en röra och det blir något mellanting och således inte riktigt någonting.

Musikaliskt riktigt grymt, riktigt grymt. Visuellt inte lika grymt. Ett godkänt album helt klart, ett snyggt dokument över en intressant resa, jag önskar bara att det inte var så mörkt filmat och att det inte blinkade så jävla mycket. Men vi får dock ändå tillstå att Meshuggah levererar musikalisk kvalité, fansen kommer säkerligen vara riktigt sålda på detta.

Label: Nuclear Blast
Tre liknande band: Mastodon/Gojira/The Devin Townsend Band