Claus Cleinkrieg - Guitars (lead)

Aufbruch (2009)

Released 2013-04-26
Reviewed 2013-04-10

asenblut.de
mdd records

Av ord och handling heter tyska Asenbluts andra album, ett album med ett spännande albumomslag. Deras debut sände svallvågor i underjorden sägs det, deras nya alster ska visa upp den högsta tekniska standarden och det ska imponera om vi ska tro pressinformationen. Deras historia kan dateras tillbaka till 2007 och inspirationen ska komma från klassisk heavy- och thrash metal samt mer modern pagan metal beroende på vem i bandet som tillfrågas, detta vävs sedan samman till något som ger ett bestående intryck.

Asenblut har en stil som kan beskrivas som pagan metal, det finns ett och annat band från samma land som påminner mycket om Asenblut. Det känns lite som att de också inspirerats en hel del av power metal för mycket i deras musikaliska inriktning påminner om power metal. Sedan finns det diverse andra element, sången är vrålande och är betydligt mer aggressiv än den instrumentala biten. Produktionen är hyfsad, personligen tycker jag att sången tar lite för stor plats och de bra melodierna får inte alltid det spelrum jag tycker att de borde haft. Förutom är ljudbilden hyfsat polerad och snygg och vi får höra den under elva spår och en stund över femtio minuter som bjuder på en hygglig variation även om sången kunde ha varierats lite mer.

Jag vet inte riktigt om man kan påstå att Asenblut har något nydanande att erbjuda, deras musikaliska stil har jag hört förr och det brukar ofta kännas en aning gammalt. Att bandet sjunger på tyska är en snygg krydda och överlag får jag ändå tillstå att albumet, sina små brister till trots, är bra och underhållande att lyssna på även om jag nog skulle ha velat se det en aning kortare. Inget spår glänser väl överdrivet mycket i mitt tycke, de elva är bra och underhållande utan att för den skull någonsin riktigt tända till. Jag saknar en hitlåt och kanske det där lilla extra i allmänhet även om det inte går att överse med det faktum att detta band ändå är väldigt bra trots att de inte når riktigt hela vägen fram.

Om du gillar pagan metal finns definitivt chansen att du kommer att uppskatta detta album och du bör ta dig en närmare titt på det. Det är dock ett album som håller mig lite kluven, det är stilistiskt väldigt lyckat men på grund av ett par mindre saker når det inte riktigt ända fram och jag kan till sist konstatera att Asenbluts andra album är ett bra sådant även om det inte riktigt når hela vägen fram.

Label: MDD Records
Tre liknande band: Wolfchant/Vargsheim/Ensiferum