Call of the Black Winds (2011)

Freki - vocals on track 7

Released 2013-03-01
Reviewed 2013-02-11

wolfchant-metal.com
noiseart

Ett band som skulle lynchas om de ville komma till mina hemtrakter eftersom häromkring i den svenska obygden ses vargen som ett hot mot livskvalitén, precis som björnar och andra rovdjur eftersom de är kända för att döda färre människor per år än getingar, älgar, folk som heter Varg eller Björn och diverse annat. Här hatar man verkligen vargen så vargabesjungare lär knappast uppskattas, men det avskräcker säkert inte denna tyska septett som står i process att släppa sitt sjätte studioalbum. De har ett nytt skivbolag denna gång i NoiseArt och de har en drake på skivomslaget, kanske samma som finns på skivbolagskollegorna Bornholms senaste album. Åtta spår och 43 minuter har de att erbjuda oss som väljer att omfamnas av deras eld.

För er som hört bandets två föregående album som varit lite av ett mindre genombrott för bandets popularitet bland folk runt om i världen, kan jag säga att detta är en naturlig utveckling av vad de albumen hade att erbjuda. Det är så kallad pagan metal som är en extremmetall byggd på folkmusikaliska undertoner och som också drivs mycket av keyboards, körer och sådant som enligt vissa inte är helt förenligt med det extrema. Det är trots de många undertonerna ganska tungt men samtidigt melodiöst och bandet bjuder ofta på ett väldigt bra drag i låtarna. De har mycket energi och sången är varierande vrålande och klarsjungande på ett dynamiskt sätt, jag tycker överlag att bandets musik kan beskrivas som väldigt dynamiskt. Jag tyckte att de hade en väldigt bra produktion senast det begav sig och precis som musikaliskt tycker jag att de tagit ett ytterligare kliv framåt inom denna aspekt och hittar en riktigt lyckad ljudbild och sett bara till ljudkvalité och sådana saker är detta definitivt det mest mogna och fulländade album de gjort hittills.

Men det är inte bara mer kompetent genomfört inom produktionen, det är också definitivt bättre låtar på detta album och jag måste säga att så vitt jag vet har Wolfchant definitivt skapat sitt bästa album hittills. De bjuder på god energi och mycket kompetenta låtar där jag tycker titelspåret och det sjunde spåret Freier Geist är de två vassaste spåren på albumet men de är alla väldigt bra och speltiden om 43 minuter känns precis lagom för att jag ska hålla intresset uppe och känna att jag får precis tillräckligt med vargabesjungande musik för att känna mig riktigt nöjd.

Så omfamnad av elden vargabesjungarna har att erbjuda kan jag bara varmt rekommendera att ni tar er en närmare titt på detta spännande album, ett energiskt, dramatiskt och kul album väl värt att ge 43 minuter av din tid.

Label: NoiseArt Records/Napalm Records
Tre liknande band: Elvenking/Eluveitie/Cruachan