mixed and mastered by CJ Snare of Firehouse

Released 2012-08-24
Reviewed 2012-10-15

xanderdemos.com
soundcloud
rock n growl

Det finns ett par saker jag starkt ogillar här i världen, en av dem är förvärvsarbete som är ett rent helvete, det andra är gitarrister som är besatta av sig själva typ Yngwie Malmsteen eller Steve Vai för att ta två exempel. Xander Demos heter en snubbe jag aldrig hört talas om som tycker att han är duktig nog för att släppa ett instrumentalt gitarralbum, Guitarcadia kallas det albumet och jag antar att du av namnet kan utröna vad det handlar om.

Det finns två normala låtar med sång på detta album resten är instrumentala låtar varav en är en cover på Chris DeBurghs Lady in Red som avslutar albumet. Produktionen producerar en musikalisk ljudkuliss som låter näst intill identisk albumet igenom och det omväxlas väldigt sällan, jag måste säga att jag inte riktigt gillar produktionen. Albumets sång är okej på de två låtarna vi får sång men ingenting som överdrivet imponerar. And Xander kan spela gitarr råder det ingen tvekan om, hans kompetens med gitarren är onekligen imponerande men å andra sidan förekommer det mängder av imponerande gitarrister i rockvärlden och är det verkligen något som skiljer Xander från dessa? jag är inte så säker på den saken.

Föga imponerande är vad jag kallar detta, självgodhet på skiva är inte direkt något av de saker jag uppskattar. De tio låtarna på det här albumet är ganska tragikomiska på något sätt, de bevisar att bara för att du är en kompetent instrumentalist betyder det inte att du är en bra låtskrivare. Gitarrspelandet är storartat och instrumenteringen i allmänhet är riktigt bra, problemet är bara att låtarna oftast inte är det. Guitarcadia är ett sömnpiller helt enkelt.

Nu är det förstås så att instrumentalmusik och självgoda gitarrister inte riktigt är min kopp te vilket förstås kan vara en anledning till att jag somnar när jag försöker ta mig igenom detta album. Och Lady in Red, varför? I videon nedan finns det en roligare cover av den låten ibland ett gäng andra covers, men jag vet egentligen inte riktigt vad jag ska säga om denne Xander. Han skulle nog behöva ta ett steg tillbaka och mer kritiskt granska vad han gör och då kanske han inser att han kanske skulle behöva tänka om lite när det gäller låtförfattande och produktion. Guitarcadia är ett kompetent framfört sömnpiller.

Label: Rock N Growl Records
Tre liknande band: Steve Vai/Joe Satriani/Adrian Weiss