05. Dodging Pitfalls
06. Living In The Rain

Robin Stjerndorff - everything

Released 2011-11-11
Reviewed 2012-02-12

nissband.com

Avantgarde eller Post-metal kallas enmansprojektet Niss hos några recensenter jag tittat på i samband med mina efterforskningar kring denna EP som vi fick av mannen bakom projektet, Robin Stjerndorff, en man som precis som vi avskyr repetitivt skräp till musik där ingenting händer genom ett album. Jag vet detta eftersom det var så han skrev när han kontaktade oss, men det har tagit mig en stund att lyckas skapa mig möjligheten att skriva om denna EP men nu är det så dags efter ett antal genomspelningar av EPn med vad som kan vara ett fängslande omslag. Robin berättar i pressinformationen om hur han skapat sin musik för att utveckla sitt musicerande och få experimentera inom det musikaliska och om någon tycker att det låter bra är det kul men om några inte gillar musiken kommer han inte beskylla dem för det. Alltid en nobel insikt och han nämner också att han inte ser någon penningaspekt i det hela och gör det mest för att dokumentera utvecklingen av sin musik. Han tillhandahåller ett antal gratisnedladdningar på sin Bandcampsida för den som är intresserad av att utforska saken vidare.

Som jag sa, post-metal, avantgarde, instrumental experimentell musik med viss dragning mot det metalliska kanske man kan beskriva det musikaliska. De sex spåren har väldigt olika karaktär musikaliskt, kanske för att de är skapade var och en med en viss känsla i åtanke vilket kan leda till detta. Låtarna har också väldigt olika tempo och det används ibland lite annorlunda grepp för att fängsla lyssnaren, ett sådant är att få lite vind på strängarna på elgitarren i en av låtarna för att skapa atmosfär. Atmosfär är för övrigt något som förekommer mycket på EPn och den är olika sett från låt till låt, jag tycker att stor variation är något man kan säga att denna EP faktiskt besitter. Vi får sex spår som alla är väldigt olika även om de har en någotsånär gemensam ljudbild som ändå gör att det känns som att det någotsånär hålls samman, det är 27 minuters speltid för dessa sex spår.

Instrumental musik kan ibland vara väldigt sömnig och ointressant, om den görs rätt kan den dock också vara ganska spännande och mana till eftertanke hos den som lyssnar. Jag tycker Niss faller inom den andra kategorin, visst jag skulle inte utnämna detta till något som liknar ett mästerverk men det är tillräckligt varierat för att lyckas bibehålla intresset hos mig ganska väl. Det är klart, jag tappar fokuseringen lite till och från men generellt sett är det ganska fängslande med den skiftande karaktär som musiken hela tiden visar upp sig i.

Det är välspelat och fantasifullt och framförallt är det precis vad Robin säger sig söka, annorlunda. Några små problem har jag dock med det, vissa delar känns lite avhuggna och en del övergångar känns inte helt sömlösa utan det blir en och annan mindre stakning som stör lite grann. Det varieras och blir intressant nog för det mesta men det finns några partier där du hinner tappa fokus för att det kan tendera till att bli lite stagnant. Det känns i något fall också inte riktigt färdigt, till exempel tredje spåret Lockpick känns som att det skulle kunnat vara lite bättre, men även det nästa sista spåret Dodging Pitfalls tenderar till att fastna lite grann och bli lätt sövande. Delar med bristande variation är lättare att komma undan med i musik med sång skall förstås nämnas med tanke på att sången kan kompensera lite för den saken, i den instrumentala är melodierna helt utelämnade till att själva skapa ett intresse och det är svårt och de här små anmärkningarna jag har hittat rörande Niss musik kan sägas om i stort sett all instrumental musik, det är väldigt svårt att lyckas riktigt bra med sådan.

Slutligen kan jag dock konstatera att Niss Inspiriando är en spännande inledning på någonting jag tror kan blir riktigt spännande sett i ett längre perspektiv, det finns en del att utveckla från detta men det är bara små detaljer så redan nästa försök kan bli riktigt bra. Hatten av för Robin och hans projekt, det är spännande, bra och känns ganska fräscht, något som är väldigt svårt att åstadkomma i dagens väldigt mättade musikaliska klimat.

ComScore

Label: Self Released
Tre liknande band: What Mad Universe/Tool/Opeth