Bill Kranos - Guitars
Kostas Diamandis - Vocals, Guitars

Released 2011-10-19
Reviewed 2012-02-09

rawinsect.com
wormholedeath

Rå insekt? Låter som en festmåltid för Pumbor, och flugsnapparna som man kan se lite här och där under våren som ännu inte anlänt till oss stackare här i norr. Röda flöden heter dessa råa insektssnubbars första album och det är ett album som inte ser alltför spännande ut när man bara granskar hur omslaget ser ut men ordspråket säger ju att man inte ska döma en bok efter utsidan så vi får väl titta närmare. Då ser vi att det handlar om ett grekiskt band som i recensioner jag sett jämförs med band som de tre vi har angivit som liknande band ovanför denna text. Recensenterna har också givit bandet fina betyg så onekligen måste de ju ha något att komma med då till och med en av dessa recensenter gav albumet 10 av 10. Men å andra sidan brukar det vara svårt att instämma med vad internetrecensenterna säger så jag tar allt de säger med en stor nypa salt och väljer att ignorera deras åsikter och bilda mig min egen genom att lyssna på albumet.

Musikaliskt handlar det om en klassisk dödsthrashblandning, sådär modernt svängig thrashdöds är vad det handlar om med de okokta insekterna. Lite progressiva inslag står också att finnas för den som väljer att avsöka det musikaliska landskap dessa insekter har att erbjuda. Dessutom är det ganska varierat stilistiskt sett, det över elva låtar och 45 minuter musik som är ganska basalt producerat med en rå ljudbild och smutsig men samtidigt medryckande känsla.

Det är ganska bra det här, inte fantastiskt men ganska bra. Melodierna och svänget skapar en positiv känsla för det mesta och låtarna är hyfsat lättsmälta. Ganska tungt är det dessutom och sången vrålar på i klassisk vrålaranda, inga klarsångspartier eller så på detta album men det fungerar bra och albumet får en ganska rå och rivig känsla. Produktionen är lite smutsig också vilket bara adderar till denna råhet som jag tycker att bandet visar upp och det är dessutom när man kommer förbi den initiala förvåningen över den till synes bleka produktionen som nog egentligen är mer genomtänkt än man tror första gången albumet snurrar i skivspelaren.

Jag är dock inte helt fanatiskt till detta album, det är mestadels bra men sången är inget vidare egentligen och drar ned mitt intryck en del då den gärna blir statisk och får musiken att kännas mer statisk än den är. Sedan känns inte albumet genomgående så högkvalitativt som man kan önska, det finns partier där det somnar av väldigt mycket och känns intetsägande. Överlag är det dock bra tycker jag och lite missar har de allra flesta albumen så egentligen är väl inte det hela världen. Dock tror jag att du bör vara fan av den moderna thrashmetallen eller groove metal som det kan kallas i vissa fall för att verkligen kunna ta till dig av det musikaliska vi får på Red Flows.

Så dessa råa insekter skapar ett hyggligt album med sitt Red Flows, inte så bra att jag kan gå uppochner i taket men bra nog för att inte plocka fram flugsmällaren.

Label: WormHoledeath/Aural Music Group
Tre liknande band: Meshuggah/Lamb of God/The Haunted