Actual Size (2001)
What If... (2011)

Takashi Miyazaki - Strings, Japanese Taiko Drums

Released 2012-02-24
Reviewed 2012-02-10

mrbigsite.com

Herr Stor är tillbaka, den här gången med ett livealbum som är inspelad i ett vardagsrum. Nja, egentligen en tevestudio som ser ut som ett vardagsrum och allt det för en japansk tevestations sändning eller något i den stilen. Det fanns där också en liten publik som hejade på bandet som spelar en akustisk spelning, nästan. De har dessutom lite stråkar och grejer som är arrangerade av en viss herr Takashi med ett japanskt efternamn och de fuskar lite grann med elgitarrer och sådant. Självklart finns deras största hit med på detta album, To Be With You som nådde förstaplatsen i femton länder och inte som de skrev på en sida att den var nummer ett på Billboard Hot 100 i femton länder, det känns högst osannolikt. En hel del material är också från senaste albumet What If… som inte fick det mest entusiastiska mottagandet av vår recensent som råkar vara samma som skriver denna recension.

Som jag redan noterat så är det akustiska versioner av rocklåtar, förutom To Be With You som redan från början var akustisk och fortfarande är det. Det är live och allt det där så ljudet är inte helt fantastiskt och även om bandets framträdande låter hyfsat väl så finns det alltid lite att önska ljudmässigt. Det är en hel del mellansnack på albumet också, elva låtar i mer eller mindre akustisk tappning, det förekommer också lite stråkar och sådant för att skapa mer stämning kanske. Det finns tio spår på albumet och i och med att det mesta är akustiskt så är inte variationen överdrivet stor, albumet spelas under 48 minuter om man spelar det från inledning till avslutning.

Normalt är inte Mr Big ett sådär överdrivet intressant och jag skulle vilja säga att de är bättre i den här tappningen än de är som traditionellt rockande, se bara på deras största hit men lyssna på låtar som Undertow, As Far As I Can See, Stranger In My Life och All the Way Up, alla från What If… och så mycket bättre här. Samtidigt är det trots att jag gillar det bättre än till exempel deras senaste album What If… egentligen inte mer än ett hyggligt album men visst höjdpunkter som To Be With You är svåra att förneka.

Jag tycker också att sångaren snackar alldeles för mycket skit eftersom han låter som en idiot när han pratar och fungerar mycket bättre när han bara sjunger och inte försöker sig på att använda rösten för konversation. Ljudbilden lämnar en del att önska också och i slutänden kan jag inte tänka mig att detta är något annat än ett skivsläpp för att tilltala bandets fans som säker kommer att älska det och hissa deras musikaliska nivå till höjder de inte ens är nära att nå. Jag kan instämma i att det är välgjort men knappast fantastsikt, banbrytande eller något sådant, jag tycker också att det är ganska bra och kan faktiskt lyssna och gilla det jag hör.

Jag vet inte riktigt vad man ska kalla denna vardagsrumshistoria av Herr Stor, det är ju inte riktigt akustiskt, inte riktigt en livespelning, det är något mellanting som dessutom kröns med stråkar vilket ger en konstig premiss men jag tycker att det fungerar ganska väl och kan väl egentligen inte klaga alltför mycket även om jag måste säga att Eric Martin definitivt tillhör skaran av människor som inte borde försöka konversera. Lite för mycket mellansnack och lite för upphackat för att vara riktigt bra, bra är det och fansen kommer säkert älska det, vi andra kommer att tycka att det är bra men inte tänka så mycket mer på det när vi spelat klart albumet.

Label: Frontiers Records
Tre liknande band: Eric Martin Band/Vega/W.E.T.