Benka Jansson & Mikael Cederholm - Backing Vocals

Produced by Coastland Ride
Mastering by Jonas Ekström

Released 2011-12-09
Reviewed 2011-12-10

avenue of allies

Svenska Coastland Ride släpper inte bara ett nytt album nu i december, deras debutalbum putsas upp och ges ut på nytt med tre bonusspår, därav plus tre i albumnamnet. Jag antar att detta album ges ut på nytt efter bara åtta år på grund av att det aldrig fick något genomslag när det släpptes senast för annars känns det lite märkligt då det inte är någon speciell högtid för albumet eller något sådant för tänk om alla band återsläppte sina tidigare album varje gång de släppte nytt, det skulle inte fungera. Men vilken än anledningen till återutgivningen kan tänkas vara är den i alla fall åter här till vår beskådan vilket förstås föranleder mig att ta tag i och titta närmare på detta album under min granskande lupp för att ta fram vad jag kan om detsamma.

Det handlar om AOR för denna trio, egentligen ganska typiskt för genren med medryckande refränger och melodiöst så det förslår, lite keyboardarrangemang blandade med melodiöst gitarrspelande och en sångare som kanske inte är den där helt typiske AOR-sångaren men egentligen inte långt därifrån heller. Relativt typisk AOR skulle jag vilja säga, ljudbilden är polerad, sandpapprad och sedan putsad till ett rent och fint ljud som det enda man kan klaga på skulle vara att det egentligen inte är speciellt rockigt kanske eftersom det blir ju inte direkt tungt eller aggressivt med så polerad produktion. Albumet hade nio spår i sin ursprungliga utformning och i den nya har det tolv spår och når därför ungefär en speltid om 46 minuter.

Om ni vill att musiken ni lyssnar på skall överraska er är nog inte Coastland Rides debutalbum ert bästa alternativ, det låter ganska mycket som AOR brukar låta. Det är bra och en lagom fin variation på låtarna för att hålla intresset uppe genom alla tolv spår, det finns några fina lugna låtar som jag gillar ganska mycket här och spåret Second Hand America är nog det bästa på albumet, kanske för att det bryter av lite stilmässigt från resten av albumet men det kanske bara är en uppfattning för att det är det enda spår som egentligen fångar mitt intresse när jag lyssnar igenom detta album. Det känns som att det är en schysst skiva att lyssna på men egentligen erbjuder den inte särskilt mycket som verkligen tar en med storm eller sparkar undan fötterna på en och det är trots allt det man hoppas att ett album ska göra.

Så Coastland Rides debut är lite som deras senaste album, ett schysst album som egentligen inte gör något speciellt även om det senaste albumet började grymt och slutade uselt så är slutresultatet detsamma, ett album som man vet är bra men som troligen inte kommer att spelas speciellt ofta. Det är ett bra album men tyvärr för Coastland Ride så går det fjorton sådana band på ett dussin, näst intill i alla fall, det finns helt enkelt för mycket bra AOR för att Coastland Ride ska kunna utmärka sig med sina album som är välgjorda men tyvärr lite för identitetslösa.

Det har varit kul att lyssna på detta album men det har inte givit mig några bestående minnen förutom kanske Second Hand America som är ett bra spår och ett som kanske kommer att följa med mig nu när jag lägger detta album till handlingarna. Godkänt för Coastland Ride blir det slutgiltiga omdömet.

Label: Avenue of Allies/GerMusica
Tre liknande band:Big Life/Afterhours/Soul Seller

In English