Additional keyboard arrangements by Simone Piredda
Additional vocal arrangements by Davide “Dave Rox” Barbieri

Released 2011-10-21
Reviewed 2011-10-18

soulseller.it
avenue of allies

Själaförsäljare, ska de kanske försälja själen från barnet på framsidan av albumet, det framgår inte helt i lyriken eller i informationstexten tycker jag. Men det är ett spännande omslag de fått, italienska Soul Seller som är ett band som bildades av två bröder någonstans i slutet av nittiotalet och de släppte en skiva på egen hand som sågs i 500 exemplar och sedan försvann vartefter bandet inte riktigt visste vilken väg de skulle åka och fick sedan soppatorsk och försvann. År 2010 var de dock tillbaka med en ny uppställning och nu under senare delan av 2011 ser deras första album på ett etablerat bolag dagens ljus. Och till det albumet har de hittat en och annan prominent gäst som bidrar med något, At Vances Oliver Hartmann är ingen dålig gäst att ha tycker jag även om han inte längre finns i At Vance så håller hans röst väl och han gästar på spår fyra men det finns några till förstås och producenten är inte heller helt okänd. Det bör ju betyda att det finns goda förutsättningar för något spännande.

Musikaliskt kanske man inte hoppar och gör volter på grund av bandets nyskapande anda, de spelar melodiös rockmusik av beprövad modell. Kanske inte så polerat som det som brukar gå under namnet AOR men rent och snyggt producerat med en ljudbild som är melodiös men samtidigt har lite rå rockerkänsla någonstans nedpetad i bakgrunden. De flesta spår byggs kring klara tydliga refränger som är byggda på ett medryckande sätt för att inbjuda lyssnaren att sjunga med. Egentligen inga konstigheter, du hade kunnat ana vad jag menade och jag skrev melodiös rock. Albumet har så mycket som tolv spår och är nästan 57 minuter långt, nämnas bör också att låtmaterialet är hyfsat varierat utan att för den skull bli spretigt eller osammanhängande då det byggs kring en ljudbild och en gemensam utgångspunkt känns det som.

Men är det något att ha då? Jag skulle vilja säga att det är det definitivt, inledande Wings of Freedom är direkt medryckande och drar in dig i musiken direkt. Det är ett riktigt bra spår som sätter sig i ditt medvetande likt ett par skor som limmats fast i golvet, jag kan påminna mig själv om att jag har den låten på huvudet när jag lyssnar på något helt annat glasklar refräng och riktigt bra melodier skapar den känslan. Sedan, efter den inledande urladdningen fortsätter det bara med den ena finfina låten efter den andra.

Jag tänkte dock räkna upp lite favoriter bara för att, spår tre All I Can Promise sätter sig väl och fångar uppmärksamheten. Spår fyra Keep on Moving med Oliver Hartmann som gäst är ett riktigt bra spår också, Old Hero’s Prayer är en av mina stora favoriter på albumet, riktigt medryckande spår. Sedan har vi New Power Day och Rock Still Stands som jag också måste säga utmärker sig och fångar min uppmärksamhet.

Om jag ska anmärka på något är det väl främst att bandet inte direkt kan nämnas som nyskapande, deras musik känns igen från annan musik vi hört tidigare och igenkänningsfaktorn blir ofta riktigt hög. För en recensent kan det ofta vara ett problem just för att man hör så väldigt mycket musik och så många gånger vilket ofta leder till att man blir ganska trött på icke nyskapande musik. Det är dock något speciellt i den energi som detta band bjuder på vilket gör att det trots att inget är nytt känns fräscht och bra och man kan inte annat än sjunga med i de trallvänliga refrängerna och stampa takten till de kompetenta melodierna.

Italienarna i Soul Seller gör melodiös rockmusik precis på det sätt man bör göra för att trycka på rätt knappar hos lyssnaren, ett riktigt bra album vars enda lilla brist är att bandet knappast återuppfinner sin musikgenre men å andra sidan, hur många band gör det? Jag kan varmt rekommendera detta album.

Label: Avenue of Allies/GerMusica
Tre liknande band:Big Life/Afterhours/TNT

In English