Emil Fredholm: Lead Guitar

Recorded at Sound vs Science Studios and Atomic Rooster Studios, Stockholm.
All songs written and produced by Matti Alfonzetti, mixed and co-produced by Daniel Flores

Released 2011-11-25
Reviewed 2011-11-14

aorheaven

Svenske Alfonzetti släpper sitt tredje album i eget namn, han har annars gjort sig känd för sin roll som sångare i brittiska bandet Jagged Edge samt en del andra kollaborationer på vilka han medverkat. Det är också ett namn jag stött på då och då men som jag inte tror jag haft förmånen att faktiskt höra musik ifrån, förutom att han skrivit låtar till bland andra landsmännen i Pudlarna då förstås. Here Comes the Night heter hans nya album som släpps nästan ett decennium efter hans senaste, det är också det första album han gjort med fler än två ord för bandnamn och titel sammantaget. För detta album har Matti som han heter i förnamn samarbetat med kände trumslagaren och producenten Daniel Flores, känd i alla fall om du lyssnar på den melodiösa rockmusiken. Dessutom har han hittat lite gäster, nämligen två, som kommer från banden Everygrey och Plankton, så med en lång karriär som sträcker sig så långt bak som till åttiotalet och samarbete med kompetenta musiker kan väl knappast resultatet bli misslyckat?

Den frågan får vi svar på sedan, först musiken. Klassisk melodiös rock är vad det handlar om, starka och tydliga refränger och tydliga melodier genom hela låtarna. Produktionen är välputsad och fint tillrättalagd för att du ska kunna ta den till dig redan från första genomspelning, dock inte lika välputsat som det som i folkmun kallas AOR även om detta i vissa fall säkert kommer att kallas det. Alfonzetti själv som spelar bas, gitarr och sjunger låter som en ganska typisk sångare i den melodiösa rockgenren med en ganska klar röst som håller mestadels till i den övre delen av mellanregistren, hans musik känns dock inte som att den kräver för stort röstomfång. Albumet som vittnar om nattens ankomst har tio spår och det klockar in på 39 minuter.

En sak får man säga till Alfonzettis fördel, albumet är inte över femtio minuter långt vilket verkar vara lite av en svår sak att åstadkomma i dagens tidevarv, annars tycker jag albumet börjar väldigt bra med Loosing You och titelspåret. Det är bra melodiösa rocklåtar vi får där i början men allteftersom vi tar oss längre in bland albumets musik tappar jag intresset och låtarna smälter samman till en massa av melodier och refränger som lite grann saknar samhörighet och jag har därför svårt att orientera mig. Givetvis är det inte så att bandet har melodier och refränger inkastade på måfå det är bara så att jag efter en stund tappar koncentrationen på detta album och den känns mest som bakgrundsljud till jag plötsligt noterar en refräng eller något sådant.

Det är inte att spåren på detta album är dåliga på något sätt det är bara det att som recensent hör jag oerhört mycket musik och den musik Alfonzetti bjuder på finns det hur mycket som helst utav vilket gör det lite svårt att fokusera på vad som är ännu ett melodiöst rockband som följer någon form av standardmall som ett flertal andra band gör. Inget negativt i den saken som sådant, för de flesta musikintresserade blir detta inte något större problem eftersom man dels inte hör så mycket musik och dels inte lyssnar på den man hör så mycket och så tätt på ett och samma album. Alfonzetti gör ändå vad han gör bra och även om hans musik knappast vinner några innovationspriser fungerar den väl att lyssna på, låtarna är medryckande och melodierna är trevliga och ljudbilden är riktigt bra den också. Egentligen ingenting att anmärka på mer än att musik som denna redan finns i väldigt många exemplar.

Så inget nyskapande eller direkt utmärkande men välgjort och trevligt att lyssna på, så om du gillar melodiös rock, AOR eller något i den stilen och inte äger ett stort flertal album i dessa genrer redan kan detta vara ett säkert kort att satsa på, jag tror inte många kommer att säga att det inte är bra, de flesta kommer säkert som vanligt att utropa albumet till ett av årets bästa precis som med alla andra AOR Heavens album som släppts i år. Alfonzetti kan sägas satsa på säkra kort, sådant som oftast går hem i stugorna och värmer nu när vinterkylan verkar närma sig.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Places of Power/Signal/Pride

Read In English