Anima (2017)
Aurora (2019)

Released 2021-06-25
Reviewed 2021-06-30

harpyien.de

Metalville

Minnewar är Harpyies coveralster, där de ger oss sina versioner av favoritlåtar, allt är på tyska precis som tidigare album. Vi gillade senaste albumet Aurora som kom för två år sedan, och detta ser onekligen ganska roligt ut det också. Kul omslag, lite futuristiskt och intressant – men är musiken något att ha? Covers kan ju vara lite sådär, samtidigt gillar jag covers då det är kul att höra hur olika band tolkar låtar. Nu är det kanske inte låtar jag känner superbra på detta album så på ett sätt blir det ändå som att lyssna på ett nytt album även om ungefär hälften av låtarna är bekanta sedan tidigare.

Folk metal, man kommer att tänka på landsmän som In Extremo, Nachtgeschrei med flera, det förstnämnda gör de dessutom en cover utav på detta album. Vi får en skön blandning mellan det moderna och mer klassiska där säckpipor och medeltida stil möter mer modern och elektronisk sådan, vi får också vass produktion och hyfsad variation – det sistnämnda kanske till följd av att det är en samling covers vi får till oss, det brukar kunna driva lite större variation. Speltiden om 45 minuter känns sansad, de ger dessutom coverlåtarna sin prägel vilket alltid känns positivt och gör att de känns mer intressanta än mer efterapande covers.

Det här är bra, bra låtar, bra melodier, underhållande, kul att de tar lite mer obskyra låtar och inte gör covers av stora populära sådana. Generellt bra låtmaterial är det, inga direkta svagheter med det inledande och avslutande låtparet som mina favoriter. Jag tycker att det är ett kul album som tilltalar och som är väl värt att lyssna på både en och två gånger, kanske även tre. Speciellt bör det ju tilltala dem som gillar folkmetall men det kan nog gå väl hem i breda kretsar, om man nu inte tillhör skalan som tycker att man kan våldta en låt genom att göra en egen tolkning, är man en av dessa ska man kanske undvika coverlåtar och -album helt och hållet så att man slipper obehaget.

Men det kan onekligen vara värt att kika närmare på detta album, det finns en hel del att tilltalas av och Harpyie känns som ett pålitligt bra band inom denna folkmetalliska genre. Kul att höra Harpyies versioner, jag kikade snabbt på originalen och tycker att de gör respektabla covers rakt igenom, i vissa fall kan de överträffa originallåtarna och i andra fall är det bättre i original – som det ska vara med covers. Visst kan man argumentera kring nödvändigheten och den kreativa aspekten kring album som dessa och det är en bra poäng, men det förtar inte att detta är ett väldigt bra album.