Produced by Simon Michael Schmitt and Jan Philipp Gerking
Cover art & design by Stefan Heilemann

Released 2019-06-28
Reviewed 2019-07-02

harpyien.de

metalville

Aurora är det senaste alstret från bandet Harpyie och det är mer politiskt, religiöst, autobiografiskt än någonsin tidigare. Det är tyskarnas femte album och det följer närmast det omtyckta albumet Aurora som släpptes 2017, debuten Blindflug kom 2012 och återsläpptes 2018 så man kan väl säga att de varit relativt flitiga sedan de bildades 2011. Det nya albumet är förutom att det är mer av mycket också ett album som kanske inte ser alltför spännande ut, omslaget hade definitivt kunnat vara mer intressant. Men vad ska vi då säga om det musikaliskt?

Att det är lyrik på tyska kan vi snabbt konstatera, att det är folk rock, folk metal eller något i liknande stil går också lätt att konstatera efter någon enstaka genomspelning. Ett dussin spår som tar oss från en morgonstjärna till en vinternattsdröm. Om ni hört band som In Extremo och Nachtgeschrei vet ni ungefär hur det låter. Det är rock/metal med folkmusikaliska inslag, klassiska instrument men också lite moderna inslag. Både metalliskt och poppigt är vad vi får i musikaliskt väg, vass produktion och bra sånginsats. Variationen är också bra med klämkäckt, lite lugnare grejer, en del kraft och så vidare – en riktigt vass produktion helt enkelt.

Aurora är ett bra album, riktigt bra album till och med. Den tyska lyriken ger ju lite exotisk känsla, de vassa låtarna rycker med och när man hör de inledande stråkarna i Seemann Ahoi är det svårt att inte ryckas med men Sternenfeuer, Atlantis, Inferno, Vendetta med flera är också låtar som känns minnesvärda på ett album som tillhör de bättre av dem jag skrivit om hittills i år. Det är kul och det är underhållande och jag ser inga större svagheter, det finns inslag i vissa spår som kanske inte glänser men som helhet får man leta länge efter riktiga svagheter. Det är helt enkelt ett album man gärna återvänder till, som man gärna kan spela många gånger.

Absolut ett album jag kan rekommendera, speciellt om du gillar den folkiga metallen. Det är tilltalande och underhållande med bra låtar, riktigt bra låtar där jag tror att Seeman Ahoi som är grymt klämkäck eller Inferno är dem jag tycker bäst om. Så varför inte kika lite närmare och kanske införskaffa detta fina album? Jag har svårt att se att man ska bli besviken på ett så bra album som detta, den får nog ta plats i min skivhylla.

Label: Metalville
Tre liknande band: Nachtgeschrei/In Extremo/Schwarzer Engel