Micke Lennartsson - Bass
Christer Lennartsson - Drums

Recorded, mixed and produced at Leon Music and ES music

Released 2018-01-18
Reviewed 2018-03-24

primalmusic.se

Lite spännande kan det sägas vara med band som promotar sig själva, det på grund av att man aldrig vet var de står. Med musik från promotionbyråer och skivbolag har man ju oftast en viss känsla för vad som kan tänkas dyka upp. Primal Instinct från den svenska obygden, ibland känd som Värmland, beskriver sig som adrenalinstinna, högoktaniga och otämjda. Det är ord som får mig att tänka på grottmänniskor eller andra primitiva varelser och kanske inte ett modernt rockband, men givetvis har jag lyssnat på musiken betydligt mer än jag läst om den och kan snabbt konstatera att det inte handlar om ett band bestående av grottmän.

Utan att överdriva kanske man kan beskriva detta album som Hårdrock’n’roll såsom bandet gör. Det handlar om tung rak hårdrock, kanske att den kan beskrivas ha vissa inslag av tyngre grejer som thrash och så vidare. Lite råbarkad sångare, musik utan konstigheter ofta med tydliga refränger och så vidare. Ett väldigt kort album med bara sju spår som avslutas med en Creedence-cover, och speltiden 23 minuter – vissa skulle nog kalla det för en EP men det gör inte bandet och då gör inte vi det heller. Och efter en del lyssnande kan vi enkelt konstatera att det handlar om ett kort och koncist, välproducerat album.

Rivigt och underhållande album är vad vi erbjuds, ett bra album tycker jag dessutom att det är. Låtarna är tilltalande och av bra kvalité rakt igenom men kanske att den avslutande covern är vassast, och så gillar jag även inledande spåret Welcome Genocide som känns som ett trevligt spår. Så om du gillar rivig och tung rockmusik är detta definitivt ett album att kika lite närmare på, det har många förtjänster och inga direkta svagheter – svagast är kanske att det inte känns speciellt unikt eller spännande ur den kreativa aspekten, det är ganska mycket enligt fastställda format.

Kort, koncist och kul album som är lätt att ta till sig och lätt att tycka om – jag kan se att det nog finns många som kan tilltalas av värmlänningarnas musik. Bristen är väl dock att de inte sticker ut tillräckligt ur ett stilistiskt perspektiv men samtidigt kan man ju konstatera att detta är låtar som bör fungera riktigt bra att spela live så det är kanske i det perspektivet man ska se dem – som liveunderhållare. Terrified är ett välproducerat och trevligt album, så kan vi väl sammanfatta det hela.

Tre liknande band: Motörhead/Five Finger Death Punch/Grand Massive