Recording, mix and mastering - Sav Media
Artwork by Carolin Scramm and Peter Ederer

Released 2017-10-27
Reviewed 2017-11-22

nervenbeisser.com
echozone

Tyskt band. Det är enkelt att konstatera efter att man läst låttitlar och förstås sett albumets titel och bandets namn. Inte så överdrivet dramatiskt omslag annars och det ganska typiska antalet spår, tio stycken. Bandet i sig har funnits ett tag och har lite musik bakom sig, debuten kom för lite över ett decennium sedan och nu är det så dags igen för det nya albumet som kallas Zeitenwandel. Ett album som känns lite gotiskt i sin framtoning men med lite spretigare inslag än så, lite vrålat, lite mer standard-goth och så vidare är inslag vi kan höra.

Det är väl producerat och låter snyggt, sångaren har väl en ganska typisk goth-röst och jag skulle väl inte vilja påstå att bandet sticker ut nämnvärt egentligen. Men tack vare god variation och hyfsat djup kan de ändå kännas relativt intressanta och kanske till och med något fräscha. Som man kanske kan ana utifrån omslaget handlar det om ett album med ett visst mått av melankoli, ett fint själsligt mörker letar sig in här och där och man har lite svårt att tro dem när de sjunger Glücklich allein, men kanske är de lite lyckliga trots allt – de har ju ändå fått ihop ett album.

Det är faktiskt ett ganska schysst album, låtarna är genomgående av ganska hög kaliber. Visst, alla spår är väl inte intressemagneter men det är ett lättsmält och lättlyssnat album som känns lite mindre som en dussinprodukt än en hel del annat som ser dagens ljus idag. Dessutom är spår som Glücklich allein och Todesengel riktigt underhållande och riktigt bra – så i sina bästa stunder är det ett väldigt tilltalande album även om det trots allt blir någonstans kanske strax över medel när det sammanfattas som helhet. Om man gillar tyska gotiska band eller de lite mörkare gotiska band som nämns som liknande i denna recension är det säkert ett bra val.

Nervenbeisser har sina höjdpunkter även om helheten kanske inte är alldeles fantastisk. Avslutningsvis får konstaterandet bli att den som gillar de liknande banden och den typen av musik bör ta sig en närmare titt på detta album, det är riktigt vasst i sina bästa stunder.

Label: Echozone
Tre liknande band: An Erotic End of Times/Schwarzer Engel/The Vision Bleak