Mastered by Altho Studio
Band picture by Manuel Salazer
Artwork by Yan Sek

Released 2017-06-02
Reviewed 2017-05-17

echozone

Kapitel ett i historien om ett band som förutspår ett erotiskt slut saker och ting, en duo som har sitt ursprung i ett band som kallade sig Porn, så de verkar vandra på den mer sexiga sidan. An Erotic End of Times bildades 2015 och detta är alltså första kapitlet i historien om dem. Omslaget är ganska spännande och vittnar förstås om ett band med gotisk inriktning, ett band som kan tänkas vara inspirerade av namn som Type O Negative och deras gelikar. Det franska bandet kan beskrivas som lite mörk industriell, gotisk rock/metal.

An Erotic End of Times har komponerat ett soundtrack till tidernas slut, ett mörkt sådant, lite filmiskt skulle man kunna påpeka, inte så värst sexigt. Det talas en del i presstexten om filosofi och liknande och universella budskap uppbyggda som filmscener, jag vet inte om det är så, det är ganska typisk mörk gotisk metall i åtta spår. Snyggt producerat, bra gjort, kompetent sånginsats – bra musiker och kompetent framfört album som dessutom är ganska sansat i speltid.

Ganska bra album tycker jag, relativt underhållande att lyssna på även om det inte direkt bryter någon ny musikalisk mark. An Erotic End of Times kommer definitivt tilltala fans av gotisk och industriell rockmusik, det helt enkelt ett album som trycker på precis rätt knappar för dessa. Snyggt skivomslag dessutom, och även om kanske inte något av spåren sticker ut så håller de alla en övervägande god kvalité som definitivt gör Chapter One till ett album man kan spela både en och två gånger.

Kanske inte ett album som får bokstäverna att flöda från min tankevärld, inte heller ett som får mig att stanna till och bara lyssna. För fans av gotisk och industriell musik är det definitivt ett album väl värt att titta närmare på, ett apokalypsens soundtrack på ett vagt erotiskt sätt – så kanske man kan sammanfatta det hela. Ett kul första kapitel men jag hoppas mer på kapitel två.

Label: Echozone
Tre liknande band: Fields of the Nephilim/Type O Negative/Katatonia