Oratory
Beyond Earth
LMP
2002
Så kom då äntligen den efterlängtade uppföljaren till 'Illusion Dimensions', Oratorys andra album, 'Beyond Earth'. Tveklöst är att Oratory behåller sin galans, sin styrka från första albumet och utvecklar musiken tack vare att låta den kvinnliga sångaren Ana Lara fortsätta och ta över sången när den gamle, manliga sångaren valde att sluta. 'Beyond Earth' är en stor utveckling för Portugiserna som här gör en enorm insats! Tunga gitarriff blandas med härliga keyboards och lätt trippande trummor i kraftform. Jag tycker att låtarna 'Your Glory Won't Last Forever' och 'Beyond Earth' är de bästa och representerar skivan väldigt bra! Hail to Portugal!
10p - Caj Källmalm

Författarens kommentarer:

Recensionen som sådan är ganska talande för hur vi skrev recensioner då. Pga av begränsad plats hade vi också begränsade utrymmen för recensioner Vårt maximum för en recension var åtta rader och bara om det fanns riktigt goda skäl att överskrida detta gjordes det. Ändå känns det som jag på den lilla ytan lyckades få in ganska många viktiga poäng. Att det är andra albumet och vilken skiva som kom först. Att de nu bytt sångare, att ljuder utvecklats och blandar tunga gitarrer med härliga keyboards samt trippande trummor i kraftform. Det står även vilka låtar som är bäst och inte bara en gång utan två nämns det som extra godis att bandet är från Portugal.

Om vi bortser från basfaktan med komplett medlemslista, låtlista och diskografi m.m. så är det jag saknar mest i recensionen idag en förklaring av vad som gör den så otroligt bra att den förtjänar 10/10 i betyg. Jag saknar också saker som tempo, hur produktionen låter, vilka känslor man får av att höra den o.s.v. Samtidigt ska man ju ha i åtanke att då hade vi inte den möjligheten att göra A4-sidorslånga recensioner som vi har idag och därför känns recensionen ändå någorlunda givande. Att det är en väldigt bra skiva kan man ju faktiskt förstå även utan att se närmare på betyget och att leverera en sådan sak känns ju faktiskt ganska mycket som det man är ute efter.

Så här hade dock recensionen sett ut om jag skrev den idag med dagens möjligheter att dra ut språk, information och plats:

Från Hallowed #1, Januari 2003