Produced by John Mitchell at Outhouse Studios
Lyrics by AJ, Music by So Long, Space Girl and John Mitchell
Performed by So Long, Space Girl and John Mitchell

Released 2023-02-27
Reviewed 2023-03-11

solongspacegirl.com

All dina hjältar är döda säger brittiska pop-punkarna So Long, Space Girl som titel till sitt senaste album. Det är deras andra album som fått ett ganska kul omslag och som är producerat av den fabulöse John Mitchell känd från band som Kino, It Bites, The Urbane med flera. Även debutalbumet producerades av samme Mitchell, bandet som nu övergått från en trio till en kvartett för att stärka sina liveuppvisningar hoppas förstås att det nya albumet ska vinna dem nya fans så att de kan dra nytta av sina nu starkare liveuppvisningar. Så vad ska vi då säga om detta album, som släpps av bandet på egen hand?

Att det är upplyftande och positivt är väl min första tanke, medryckande klämkäcka låtar avlöser varandra. Det är poppigt punkigt, ösigt, glatt, med en bra sångare som har skön attityd och energi. Energi är för övrigt en sak jag tänker på när jag lyssnar, och att de har en väldigt fräsch och snygg ljudbild. Ett band som definitivt borde dra till sig många lyssnare om de kan lyckas få rätt exponering eftersom deras musik är så lätt att ta till sig och tycka om. Samtidigt har de mer djup i sina låtar än vad man först kanske tror, vilket gör att albumet tåls att belyssnas många gånger utan att man tröttnar och det trots att speltiden är ganska lång för ett punkigt album, vilket dock inte är något man tänker på.

Riktigt kul album med genomgående bra låtar där jag kanske tycker att inledande titelspåret tillsammans med det fjärde spåret I Hate You But I Hate Myself More är de vassaste inslaget bland ett dussin vassa spår. Det man kan ha synpunkter på är förstås att det inte direkt bryter ny mark, många gör musik av denna karaktär så de lär ha svårt att synas och märkas men för den som upptäcker bandet lär det vara en väldigt positiv bekantskap. Det är ett riktigt underhållande och riktigt roligt album som tåls att spelas både en, två och tre gånger. Jag har lyssnat flitigt på det eftersom det är både bra och jag har ofta känt en önskan att lyssna igen.

Det blir definitivt tummen upp för Your Heroes Are All Dead som jag tycker är ett riktigt höjdaralbum väl värt att titta närmare på oavsett om man gillar poppig punkrock eller inte. Det är ett album som är svårt att ogilla, ingen som uppskattar musik kan ogilla detta album så jag kan definitivt rekommendera att ni tar er en närmare titt.