Photos by Volker Goebels, Franz Josef Graß, Hans Peter Herkenhöhner, and Renate Kümpel
Additional Artwork by Michael Dorp

Released 2022-09-16
Reviewed 2023-01-28

flying-circus.com
fastball music

Tiden går snabbt, det är 25 år sedan tyska Flying Circus släppte sitt debutalbum Seasons som de nu till jubileet putsat upp och släppt i nyinspelad version. I utgåvan jag fick finns också en remastrad version av originalet för den som hellre vill lyssna på det. Jag lyssnade på båda och det är ganska tydligt att det är ett annat band idag trots att medlemmarna inte förändrats överdrivet mycket till namnen. Loggan på omslaget är väl den grafiska förändring som skiljer mellan omslaget från 1997 och 2022, musikaliskt skiljer det mer.

Redan inledande Jewel Citys intro illustrerar en skillnad mellan banden, det hörs att bandet växt sedan debuten, det är mer självsäkert, snyggare, bättre producerat, sånginsatsen är bättre, musikaliskt bättre. Det känns som att låtarna kommer mer till sin rätt idag än de gjorde för 25 år sedan, och på det sättet känns detta återsläpp ganska motiverat. Jag tycker att på jubileum och så vidare, kan man återsläppa album någon gång, speciellt om man gör något snyggt med dem, som i detta fall.

Flying Circus är musikaliskt i gränslandet mellan klassisk hårdrock och progressiv rock vilket ger ett ganska varierat album, även om jag inte tycker att Seasons ligger ens i närheten av senaste albumet 1968 som var riktigt vasst. Men ska man kolla upp Seasons tycker jag att denna med siffran 25 bakom är betydligt mer intressant än originalet. Jag gillar hur de nu exempelvis ringar in hela albumet med samma textrad som introducerar första låten, det är kanske faktiskt det vassaste med hela albumet. Men det finns bra låtar också som Jewel City, Never Again och kanske ytterligare någon.

Jag skulle dock inte säga att det är ett riktigt vasst album, det är bra, det går definitivt att lyssna på flera gånger men gör egentligen inget större avtryck. Kanske är det en riktigt vass hitlåt som saknas, kanske något annat. Jag tror att den som är fan av bandet kommer att se detta som riktigt vasst, som en riktigt tilltalande uppdatering av ett schysst album. Därför kanske det är ett album som kan vara värt att titta närmare på men kanske inte ett som man kan förvänta sig några absoluta stordåd ifrån.