Photos by Rainer Leingraf
"Collage Photo" by Franz-Josef Graß

Released 2021-02-26
Reviewed 2021-02-26

flying-circus.com
fastball music

Flygande cirkusen firar trettio år genom att samla sina bästa låtar, allt av äldre slag har de spelat in på nytt, de andra har de gett lite nytt liv, endast de från förra årets 1968 har de låtit vara orörda. De ger oss femton spår och ungefär åttio minuter musik som sammanfattar deras musikaliska gärning, trettio år är ganska imponerande och under den tiden har det hunnit bli sex album. Kanske är det väl ett lite trist omslag med ett gäng farbröder, nog hade de väl kunnat hitta på något lite mer spännande än det.

Progressiv rockmusik med starka melodier och bra sångare, det är vad som erbjuds när Flying Circus kommer med ny musik. Femton spår med god variation, ganska stort djupt, kanske inte de mest nyskapande men ändå fräscha låtar. De har återinspelat de låtarna från före 2011och remastrat resten, förutom det från 2020, det betyder att de skapar ett väl sammanhängande album, det är inte tydligt att låtarna kommer från ett långt tidsspann. Det är också ett långt album, men tack vare stor variation känns det inte som ett åttio minuter långt album.

Det är ett bra album med bra låtar, The Hopes We Had (in 1968) och Fire (I Wanna Go) är de jag tycker bäst om, men inga av spåren kan kallas för svaga. Det är onekligen en bra introduktion till detta band, eller något man kan använda för att sammanfatta en lång musikkarriär. Däremot tycker jag inte att det är ett lika bra album som förre årets 1968 som var väldigt imponerande, detta känns inte lika spännande – kanske är det den välbekanta känslan eller något annat, sedan är inte best of-album lika intressanta som faktiska album vilket också kan spela in.

Har ni inte hört Flying Circus kan detta definitivt vara ett bra sätt att introduceras till deras musik. Den som samlar Flying Circus kan säkert också finna detta album tilltalande och en bra addition till samlingen. Jag skulle dock personligen rekommendera 1968 framför detta, men tror inte att den som införskaffar detta album kommer att bli besviken.