Mixed and mastered by Simone Mularoni at Domination Studio
Artwork by Alessandro “Alle” Conti

Released 2022-04-01
Reviewed 2022-03-19

trickortreatband.com

scarlet records

Läskiga symfonier, vad kan man säga om det? Cowabunga kanske? Det sägs åtminstone på albumet som fått ett kul omslag och så vidare. Det ser ut som något med lite självdistans, vilket jag tror man kan läsa ut genom bandets historia också om att ondska också behöver godis, kaninernas kulle och så vidare. Debuten kom 2006 och detta är snabbt överslaget bandets sjunde album, jag har skrivit om ett par av deras album tidigare och givit genomgående goda betyg så lite förhoppningar hade jag förstås på ett av Italiens bästa power metal-band, det är väl Trick or Treat och Skeletoon som känns mest spännande bland i ragazzi dall’Italia.

Klämkäck power metal med självdistans och humor, precis som man vill att power metal ska vara. Tar de sig själva på för stort allvar blir det töntigt med drakar, demoner, riddare och troll, Rhapsody är ju ett lysande exempel på när det ofta blir töntigt och ju senare i deras karriär, desto töntigare, åtminstone i min erfarenhet. Trick or Treat är annorlunda, ta bara tredje spåret Have a Nice Judgement Day som har en alldeles lysande lyrik i refrängen och samtidigt är det en text som på ett lagom distanserat sätt avhandlar ett viktigt ämne som mänskligheten struntar i. Och det är så sett över hela albumet med ett band som tillåter sig att vara töntiga och blir därför lysande och roliga. Kanske har de förstått att power metal egentligen är en rejält töntig genre.

Excellent produktion och jag insåg just att jag är en stor fan av detta album, jag ska spela Have a Nice Judgement Day när alla dessa bensin- och dieselkramar klagar på torka, värme, och dåliga vintrar. Då kan det vara bra att ha solglasögonen tillgängliga. Förutom tidigare nämnda domedagshymn gillar jag titelspåret skarpt, egentligen alltihop faktiskt och jag har ingenting att klaga på alls, eller kanske att sångarens brytning ibland gör det lite svårt att höra bandets ofta briljanta lyrik. Det börjar med Trick or Treat där konsekvensen att inte ge godis kan bli ganska grava och sedan fortsätter det i samma takt hela vägen utan att någonsin tappa fart eller glädje – ett positivt, upplyftande och makalöst kul album. Fräsch power metal tillhör inte vanligheterna, men visst fan är det vad Trick or Treat erbjuder och jag kan inte göra annat än att dra på smilbanden och det händer inte speciellt ofta, é divertente.

Jag säger bara grazie och sedan låter jag albumet snurra igen: ”I will look fo my sunglasses while the world will burn in flames…” det är ju faktiskt alldes lysande när man sjunger om global uppvärmning. De har även i Queen of Likes en snygg iakttagelse över sociala medier och förstås en massa annat kul som du absolut för allt i världen inte ska missa. Det är bara att lyssna på lyriken i titelspåret och försöka att behålla din negativa inställning, lycka till – jag säger bara wow och skyndar mig ut på gatan vid midnatt för att lyssna och se skelett och monster dansa på gatorna och skrämma folk…