Artwork by Jessica Page
Layout by Luke Pollard

Released 2022
Reviewed 2022-02-11

tangledthoughtsofleaving.com
birds robe

Omslaget till Tangled Thoughts of Leavings första album är ju ganska kul, Deaden the Fields heter albumet som släpptes redan 2011 men nu kommer igen när Bird’s Robe Records fortsätter att återsläppa äldre album. Och det här är ett lyckat album, och det kanske var ganska lätt för oss på motsatt sida jordklotet att missa det när det väl släpptes för första gången. Nu får vi en ny chans som definitivt kan vara värd att ta.

Det handlar om instrumental post metal/rock, progressivt och mycket pianodrivet. Musikaliskt är det fräscht och ganska intressant, man ska definitivt inte underskatta hur mycket det betyder att göra något som låter lite annorlunda. Albumet är äventyrligt och har god variation över de sju låtarna, det är ett lite längre album i tid sett trots ganska få låtar, men jag tycker att bandet lyckas hålla intresset uppe hela vägen. Produktionen är bra och känns fräsch, överlag känns det som ett album som ger ett fräscht intryck och därför känns mer intressant än det mesta som släpps idag.

Jag kanske saknar det där lilla extra, det där som lyfter allt till en ännu högre nivå. Men man ska inte klaga för mycket, det är inte enstaka hits som gör ett album som detta bra utan en helhet som är stark och det lyckas bandet onekligen bjuda oss på. Det blev faktiskt så att detta album fått snurra väldigt mycket, dels för att tiden att skriva har varit lite mer knapphändig på senare tid men också för att det är ett riktigt trevligt album att lyssna på.

Deaden the Fields är definitivt ett album värt att titta närmare på, det har det mesta av vad du kan önska dig. Riktigt kul, riktigt underhållande, ett bra album helt enkelt. Och det bästa är att det undviker att falla alltför mycket in i etablerade fack, det blir så mycket roligare när banden faktiskt kommer med något som känns lite mer fräscht.