Joseph Izayea
Dave Sustain
Matt Lavocado
Chris Kilcup

Released 2022-06-03
Reviewed 2022-06-19

Seeking Sirens är ett av dessa band som inte tycks förstå vitsen med att ha en vettig hemsida. Inte så lätt att hitta info om ett obskyrt band genom att försöka få info från pressmejl och sociala medier, där det sistnämnda är värdelöst som informationskälla, nyhetsförmedling är det bra men inte annat. Det finns inte ens info om bandmedlemmar eller något, de kunde väl åtminstone haft en bandcamp-sida där man kunde hitta info. Men samtidigt kanske det inte är värt det för bortom det ganska fräsiga omslaget finns det väldigt lite intressant.

Typisk modern metalcore, stilistiskt inget speciellt. Vrålig metalcore-sång och för genren typisk klarsång, en femspårs EP med ganska typisk låtvariation och nitton minuters speltid får vi. Modern produktion, inget speciellt när det gäller den saken, det låter som tretton metalcore-album per dussin i det avseendet. Faktum är att bandet inte erbjuder någonting som känns fräscht eller spännande till och med promo- och pressmeddelanden känns ganska oinspirerade.

Ett segt och lite oinspirerat alster, jag har hört betydligt bättre inom metalcore, och skrivit om betydligt mer spännande album under mina år som recensent. Faktum är att det är lite svårt att uppbringa någon entusiasm för detta, kanske hade jag orkat gräva mer om det varit roligare att lyssna men det är en av alla recensioner jag bara önskar få bort eftersom Seeking Sirens fem nya låtar knappast imponerar, eller inspirerar. En blek och ganska tråkig EP där bandet sjunker ner i det översvämmade landskapet på samma sätt som bilen på omslaget.

Jag hoppas bara att vi inte får denna i fysisk utgåva eftersom det vore ett slöseri med naturresurser att använda plast osv för att skapa något ingen borde vilja ha. Visserligen är det inte dåligt, men majoriteten av all musik kan man säga det om så det är knappast ett bra säljargument. Jag rekommenderar att ni struntar i Seeking Sirens och deras EP Departing Ways – nästa album ni lyssnar på är säkert mer intressant oavsett vilket det är - svårt att hitta något mer intetsägande än detta.