English language supervision and translations by Marco Garrucciu and Francesca Mele
Album cover by Stan-W Decker

Released 2021-11-12
Reviewed 2022-02-27

screamingshadows.com

from the vaults

Skrikande skuggor, det låter onekligen dramatiskt, eller? Det är ett italienskt band vars historia faktiskt sträcker sig över tjugo år bakåt i tiden, debutalbumet kom 2003 och sedan har ytterligare tre album följt och nu kommer album nummer fem som kallas Legacy of Stone. Det är ett album med ganska kul omslag, dramatiskt, fräckt, metalliskt – det är dock bara det sistnämnda som känns träffande för musiken.

Jag läser episk power metal och så vidare, de jämförs med sådana som Iron Maiden och Avantasia, vet inte riktigt varifrån jämförelsen med Avantasia kommer men okej. Det är ett ganska typiskt album för tungmetallen, klassiska riff, ganska typiska refränger och en sångare som skriker åttiotal. Produktionen känns faktiskt också den lite daterad, som något från svunna tider snarare än något från idag. Med tanke på bolaget trodde jag att det var en återutgåva av något gammalt men albumet är inspelat 2021 så det är det inte.

Den som gillar klassiska metal-tongångar kan säkert finna detta album tilltalande, personligen tycker jag inte att det har så värst mycket att erbjuda. Åtminstone inte i form av lysande låtar eller fräscht tänkande. Det känns lite som att plocka upp ett gammalt album, allt känns som att man hört det förr och visst var det väl även bättre då? Screaming Shadows kanske ska sätta sig ner och ta en titt på sina låtar och försöka hitta på något lite mer spännande nästa gång eftersom detta känns som ett album man både kan ha och mista, som inte gör någon skillnad alls.

Vet inte vem som skulle vara intresserat av ett album som detta, men kanske den som inte har alltför stora förhoppningar om något spektakulärt. Sista spåret känns för övrigt som ett rent plagiat av en låt från denna svunna tid som jag associerar med bandets ljudbild, hör ni den kan ni säkert lista ut vilken låt jag menar. Det kanske är en stunds förströelse att lyssna på skrikande skuggor men det blir snabbt påfrestande.