Recorded by Nikos Michalodimitrakis
Artwork by Ismini Christakopoulou

Released 2022-03-18
Reviewed 2022-05-06

playgrounded.net
pelagic records

Playgrounded bjuder på ett rött album som är deras tredje, det ser spännande ut. The Death of Death kallas det, Döden av död. Ett band baserat i Aten och Rotterdam, som plockar ner verkligheten i sina minsta komponenter för att sedan återskapa dem enligt sin egen artistiska vision. Jag läser att The Death of Death handlar om enighet i motsatser, om motsägelsefulla aspekter av verkligheten. Något som, enligt uppgifter från band eller promotor, spelas upp likt ett soundtrack från en film.

Ska man genrebestämma The Death of Death skulle jag nog påstå att det hamnar i post-metal facket, progressiv metal kanske också kan passa. Det är minimalistiskt och atmosfäriskt, nästan drömmande. Lite likt ett äventyr genom en drömvärld, något diffust och nästan ogripbart som berättas på ett snyggt sätt. Det känns ganska fräscht men ändå väldigt bekant, jag kommer att tänka på en räcka liknande band jag skrivit om som The Ocean, LLNN, Katatonia med flera, men samtidigt känns de tillräckligt unika för att sticka ut från dessa. De sex spåren tycks förenas i en sammanhängande berättelse som tar ungefär fyrtio minuter att spela upp, det tycks inte hända så värst mycket men trots detta rör sig hela tiden historien framåt ända till den tar slut i Our Fire.

Bra album generellt, som dessutom lyfts av spåret Tomorrow’s Rainbow ett spår jag tycker mig hört tidigare men kan inte komma på var och jag kan vid snabba sökningar inte hitta någon info om att det skulle vara något de kopierat från någon annan. Ibland är dock vassa låtar så att de känns suveräna och bekanta direkt, och Tomorrow’s Rainbow är en riktig höjdare. Det är inte direkt så att resten av albumet är så mycket svagare men inte lika minnesvärt. Och det behövs ofta något med hit-potential för att stärka ett albums attraktion vilket förstås betyder att detta album har vad som behövs för att det ska vara riktigt tilltalande.

Jag skulle vilja påstå att det är lite av en höjdare, inte kanske för de allra vassaste betygen men ett album jag gärna lyssnar på både en och två gånger och som jag säkert kommer att återvända till även efter jag skrivit klart om det. Playgrounded bjuder oss helt enkelt på ett riktigt snyggt, fräscht och stämningsfullt album som jag tycker kan vara väl värt att titta närmare på.