Artwork by Andreas Marschal
Mix & the mastering by Jacob Hansen

Released 2022-09-16
Reviewed 2022-10-08

mentalist-band.com

pride & joy

Mentalisterna har jag skrivit om tidigare, ett tysk/svenskt band som nu släpper sitt tredje album. Det följer ett album som lyckades ganska bra, bland annat röstades fram som 2021 års bästa power metal-abum i ett sammanhang. Jag tyckte personligen att den var ett steg bakåt jämfört med debuten men hann aldrig lyssna på den ordentligt och skriva om den för Hallowed. Jag har däremot lyssnat på Empires Falling som är deras tredje album, ett album med ganska kul omslag.

Att det handlar om power metal känns inte som något att tveka om, det är enligt det klassiska power metal-formatet. Den tyska skolan där man kan tänka på band som Helloween, Gamma Ray och liknande. De har en bra sångare i Rob Lundgren, de har en relativt fräsch ljudbild men återvinner knappast hjulet, det är mycket känsla av déjà vu för den som lyssnat på power metal under lång tid. Albumet är varierat, kanske saknar lite djup och dynamik men tillräckligt varierat för att hålla upp intresset tycker jag – även om de borde ha skippat de två bonusspåren som inte tillför någonting.

Fem eller fyra, det är vad jag har avvägt för Empires Falling under tiden jag lyssnat på albumet, vilket är ganska länge nu. Det har sina höjdpunkter i riktigt vass power metal, samtidigt är det ett lite långt album och det känns ganska blekt ur ett kreativt perspektiv då de knappast erbjuder något som sticker ut stilistiskt. Men sångaren är vass och några av spåren som inledande Solution Revolution, Stairs of Ragusa är riktigt bra – det är bäst i början sedan tycker jag albumet faller tillbaka alltmer och de sista två bonusspåren känns inte alls som en bonus man vill ha – i så fall på en extraskiva eller något sådant för med över en timme blir det för alldeles mycket.

I slutändan är den ändå mer positivt än negativt, jag kan alltid radera de sista fyra låtarna och vips har jag en riktigt fräck power metal-höjdare. Så jag väljer att hissa detta album eftersom det trots vissa tråkiga svagheter ändå är en positiv upplevelse och cementerar Mentalist som ett av de bättre power metal-banden de senaste fem åren. Dessutom är de ju väldigt flitiga så det lär väl inte dröja länge innan vi har ytterligare ett album av god kvalité. Så om du gillar power metal är detta ingenting att tveka på, det är riktigt bra.