3. Crossing Time
4. Forgiverance

Mariela Demurtas

Released 2022-02-11
Reviewed 2022-05-06

mariangelademurtas.com

Mariangela har en mörk förmåga kan man tro, sångaren från Tristania och Ardours släpper en debut EP med fyra låtar. Det är ju alltid flott med ett vitt omslag, även om fotografiet knappast kan sägas vara smickrande. Men det är ju inte omslaget som ska bedömas utan vad Mariangela har att erbjuda och det är lite annorlunda mot Tristania där hon inledde sin professionella musikkarriär.

Fyra poppiga låtar, lite mörk stämningsfull popmusik kanske det kan kallas. Låtar i lågt tempo, mycket fokuserat kring Mariangelas sång. En god sånginsats kan det sägas vara, modern och snygg ljudbild. Ingenting som direkt slår mig som nyskapande eller fräscht men samtidigt inte heller trist och gammalt.

Det är något lite mittemellan, men egentligen inte speciellt intressant faktiskt. City som inleder är ett ganska bra spår, alla fyra är bra på egna ben men eftersom alla fyra spår är ganska lika i karaktär blir det en ganska intetsägande EP som gör att alla fyra spår känns svagare än de faktiskt är eftersom allt flyter ihop till en sörja och bara inledande City gör någon form av avtryck och då mest för att man inte hunnit tröttna.

En EP av fyra bra utfyllnadsspår skapar inget större intresse eller glädjerus hos mig, kanske skulle det varit vettigare att inte släppa något och fokusera mindre på solo och mer på medverkan i andra akter istället. Jag tycker inte att det finns någon rimlig anledning att vilja lägga tid eller resurser på detta album, det känns som att Mariangela får ut extremt lite av en bra sångförmåga på denna EP vars främsta fördel är att den är slut snabbt. Ett album med bara låtar av denna karaktär hade varit uselt, de är som sagt goda för sig men ingen av dem är något annat än utfyllnadsspår och det är sällan ett vinnande koncept att bygga enbart med utfyllnad. En båt byggt med ballast flyter knappast om man ska ta ett verkligt exempel, eller ett hus byggt av isolering lär knappast heller vara ett bra koncept. Ni kan med gott samvete överse denna EP, den känns mest som slöseri med tid.