The Ashes of Light (2020)

Recorded, mixed, and mastered at Odeholm Audio, courtesy of Buster Odeholm
Cover artwork by Benjamin König of Sperber Illustrationen

Released 2022-08-26
Reviewed 2022-10-23

nordvis

Jag skrev om Lustres föregående album The Ashes of Light för ett par år sedan och var väl måttligt imponerad. Omslaget var ganska fräsigt men musiken oförarglig bakgrundsmusik. Omslaget till nya albumet A Thirst for Summer Rain är snyggare, och för första gången har enmansbandet spelat in musiken i en professionell studio, det kan ju skapa något annat förstås.

Jag tror den mer nyanserade ljudbilden kan överraska den som lyssnat på Lustres tidigare alster, det har ju trots allt blivit några så här långt. Detta trots att det stilistiskt inte direkt tagit några jättenya vägar, det är samma melodiösa och ambienta svarta metall. Väldigt stämningsfull musik, en känsla av hopp och sommar kanske, lite på tvären med den black metal som ligger som grund för den musik Lustre gör. Riktigt bra produktion, distinkt där de metalliska och mer atmosfäriska inslagen samspelar väldigt snyggt. Det är ett album med större djup än det förra jag skrev om, och med bara fyra spår och en speltid om dryga halvtimmen blir det inte för långt.

Stämningen på detta album känns väldigt tilltalande och samspelet mellan dessa stämningar och black metal skapar en riktigt bra dynamik. Ett album som är mångfalt bättre än sin föregångare, på alla sätt faktiskt. Dessutom är det något så udda som ett upplyftande black metal-album, de flesta sådana har en tendens att vara båda ointressanta och deprimerande. Det finns onekligen mycket att tilltalas av när det gäller Lustres nyaste alster, kanske är det att rekommendera att besöka en bra studio även för kommande alster.

Denna kan jag rekommendera, ett stämningsfullt, spännande, positivt, och trevligt album som man kan lyssna på många gånger om. Mycket mer än så tycker jag inte att jag behöver skriva, se till att ge A Thirst for Summer Rain en chans.