Recorded, mixed and mastered by producer Carlo Altobelli at Toxic Basement Studios in Italy
Cover artwork is by Solomacello

Released 2021-12-03
Reviewed 2022-06-12

fuel records

reborn through tapes

Fronten mot fienden, det torde ju vara en relativt vettig strategi för den som är i strid – det vore ju inget vidare om fienden var bakom fronten. Omslaget ser ju onekligen lite militaristiskt ut, vilket inte direkt tilltalar mig personligen då våld och krig känns som meningslösa företeelser som i princip aldrig löser någonting. Bandet som tycks gilla sådana våldsamheter är från Italien, kanske tänker de sig att militärerna på omslaget använder sig av Husqvarnas produkter i vissa fall, därav det konstiga namnet. Samtidigt är det väl ganska självklart att man behöver en robotgräsklippare med sig när man krigar, eller är det kanske motorsågarna som lockar? Eller jag kanske bara associerar allt galet eftersom de har ett namn som påminner om ett svenskt storföretag.

Det handlar om dödsmetall i all sin prakt, tungt, vråligt, aggressivt, allt man förväntar sig egentligen. Modern och tung produktion, bra produktion skulle jag nog vilja påstå. De har mycket fart i låtarna, sångaren är inte så generisk som vissa i genren och ljudbilden är lite mer dynamisk än mycket inom dödsmetallgenren, så det är ett album som trots en mossig genren faktiskt känns ganska fräscht. Knappast så att de bryter ny mark eller något sådant men de har personlighet som skapar musik som inte omedelbart känns uttjatad och tråkig, sådant är alltid positivt.

Jag gillar detta album, det är underhållande med bra låtar och bra energi. Det känns rejält och tungt som man vill att dödsmetall ska kännas, det är inte helt vanligt faktiskt. Kanske inte så att något av spåren verkligen sticker ut från resten, jag tycker att det är vasst rakt igenom och kan inte se några större svagheter värda att rapportera. Ett av de bättre dödsmetallalbumen jag hört på ett tag och jag kan tänka mig att det är positivt för dem som gillar genren.

Kanske värt att kika närmare på även om dödsmetall inte är din favoritgenre, det finns mycket här som tilltalar. Att bjuda på en Rush-cover gör ju knappast saken sämre, så varför inte titta närmare på vad dessa italienare har att erbjuda? Jag tror inte att du lär ångra dig.