Engeniering and mastering by Markus Weber, some additional recordings by tcs-sound
Cover artwork by Bernarda Nibera Conic

Released 2022-04-08
Reviewed 2022-04-02

honeyforpetzi.com
two gentlemen

Observationer och beskrivningar, det är ju ganska mycket vad man sysslar med som skribent för webmagasin som Hallowed. Och idag observerar och beskriver jag Honey for Petzi och deras senaste alster, som är det första albumet på ett decennium för den Schweiziska trion som släppte sitt debutalbum redan 2001. Omslaget är gult och enkelt utformad med sammanhållna händer och albumet i sig innehåller ett dussin spår.

Post-rock läser jag och det är väl inte en så tokig beskrivning, det är stämningsfullt, det har poppigare inslag men också lite mer komplexa inslag, lite humor dessutom. Det är hyfsat varierat, sångaren är bra, lite lågmäld och kanske lite popinfluerad. Ett välgjort och ganska välskrivet album skulle jag vilja säga, utan att det är något som riktigt sticker ut och direkt höjer sig över massorna. Det är ett relativt komplext album som kanske behöver ett par gånger genomspelande för att man verkligen ska lära känna det, samtidigt är det ju knappast något överdriver progressivt eller komplext på det sättet.

Observations + Descriptions är ett bra album, låtarna är av genomgående bra kvalité. Det jag saknar är en eller ett par hitlåtar som verkligen sticker ut, albumet känns lite för platt för att kunna sticka ut. Infini är kanske den jag tycker bäst om, men jag hittar väl ingenting på albumet som verkligen fångar mig och lockar mig att vilja lyssna igen, det är till och med så att jag hellre rotar fram något ur iPoden än att lyssna på CDn när jag kör bil, det är sällan ett positivt tecken för albumet i sig. Det finns helt enkelt andra album som är betydligt mer intressanta.

Den som uppskattat Honey For Petzi tidigare kommer säkert att uppskatta även detta album. Det är välgjort, snyggt, ganska intressant. Det når kanske inte riktigt hela vägen till storhet för min del, men visst kan man väl lyssna någon gång på det. Det är definitivt inte dåligt, inte på något sätt. Det är också kul att de använder franska som språk, det är ett rockspråk som definitivt kan användas mer. Kan nog ändå vara ett kul album i vinylsamlingen, det ser ju ganska intressant ut och är bra nog för att tilltala.