Aurora (2019)

Minnewar (2021)

Released 2022-01-28
Reviewed 2022-01-15

harpyien.de

Metalville

Harpyie är ett intressant band som vi skrivit positivt om flera gånger, nu släpper de nya albumet Blutbann som onekligen ser dramatiskt ut. Det sägs innehålla historier om vampyrer, mördare och spöken, med historier om kärlek, död och rädsla. Edgar Allen Poes namn kan man också läsa i texten, kanske kommer inspiration från hans berättelser. Det ska vara bekant men inte utan lite överraskningar även för den som känner bandet sedan tidigare, och det låter ju intressant eftersom jag senast ändå tyckte att det behövdes lite nya idéer.

Det är folkmetall, såsom det varit när det handlat om Harpyie, det är lyrik på tyska precis som vanligt. Fiolen har blivit hurdy gurdy så kanske att de har en lite råare ljudbild nu. Men egentligen skulle jag inte säga att det skiljer alltför mycket från Aurora och Minnewar som vi också recenserat här på Hallowed, egentligen skiljer det ingenting alls. Det är ganska varierat, sångaren passar för den folkiga stil de har, produktionen är bra och speltiden är hyfsat sansad även om femtio minuter gärna hade fått vara närmare fyrtio istället. Tolv låtar blir nämligen lite mycket, jag hade hellre sett tio eftersom det givit ett mer direkt och dynamiskt album, nu blir det istället aningen långt.

Om ni uppskattar Harpyies tidigare album kommer ni att uppskatta detta, det är ett album med trevliga låtar av en stil vi känner väl från de tidigare albumen de släppt. Ingen av låtarna står ut som något speciellt, de har gjort variationer på dem alla tidigare så den där nyhetskänslan saknas och det sänker mitt intryck något. Jag hade velat ha något lite mer speciellt, känna att de kanske vågat ta det i lite andra riktningar och att de tog ut svängarna lite mer. Men samtidigt är det ju svårt att förneka att det låter bra, det är sköna låtar och ett trevligt album som känns både bra och lättsmält.

Man kan absolut titta närmare på Blutbann, det är ett välgjort album i bandets etablerade stil. Svårt att se att det ska slå fel hos deras fans eller andra som uppskattar liknande musik.