Broken From Binary (2015)

Caela - vocals

Released 2022-01-11
Reviewed 2022-07-13

gitm.net
sliptrick

De sjunger om hur ostoppbara de är när de inleder sitt nya album, det femte vad jag kan utröna. Det var inte helt enkelt att hitta en komplett diskografi för detta band, de har en egen hemsida men inte vett nog att ange när alla album släpptes – varför gör man så? Det första albumet kom faktiskt redan på nittiotalet och det senaste 2015, de kallar sig rocktronica när det gäller stilen och de är en duo från USA. Journey to the Otherwise heter albumet som åtminstone kan påstås ha en lockande titel, vem vill inte till ha en resa dit? Men är det något värt att lyssna till på denna resa till annanstans?

I pressmaterialet läser jag att de själva som sagt kallar sig rocktronica och promotorn anger ”Industrial Metal/Rock” som genre, bandets egen beskrivning passar ganska bra tycker jag när jag lyssnar. Det är elektroniskt, RnB och sådär som blandas med hårdare rockmusik – det elektroniska och klämkäcka får mycket plats. Det blir faktiskt lite mer åt ett pop-album då låtmaterialet blir lite spretigt, nästan som att man söker låtar som kan läggas i en blandad spellista. Så det är ganska varierat kan man ju konstatera, inte så lång speltid vilket alltid känns vettigt, det är aldrig bra när man hinner tröttna på albumet under tiden man spelar det. Överlag är det ett album med en del hit-potential och bra produktion.

Inledande Unstoppable är äckligt bra tycker jag, så klämkäck och tilltalande. Där och då är jag redo att hylla, men spår som exempelvis Virus och Muevete, där den sistnämnda förvisso har schyssta gästsångarinsatser, sänker intrycket en del. Det känns lite för spretigt för att det ska vara ett album jag ska kunna lyssna på och det lämnar mig med material som jag inte kan lyssna på eftersom jag inte göra blandade spellistor med favoritlåtar och gillar album bättre. Det finns mycket bra här men de borde ha gjort en större ansträngning för att verkligen bygga ett väl sammansatt album, det börjar ju så bra men därefter väntar man nästan mest på att det ska börja om.

Kul sammansättning av det rockiga och elektroniska, men kanske för ofta en kuriositet snarare än något riktigt bra. Det blixtrar till lite här och där, exempelvis inledande Unstoppable kan beskrivas som ett av de bästa spåren jag skrivit om i år, men på det hela taget hamnar nog albumet ganska mycket mitt i skalan, det är dynamiskt men sammantaget blir det inte tillräckligt spännande. Däremot tycker jag att ni ska kika på Unstoppable, där har ni en riktigt bra hitsingel.