Cover artwork by Mariusz Lewandowski
Photography by Amelia Wąs
Design and layout by Arioch

Released 2021-10-21
Reviewed 2022-04-02

awakening records

Snyggt omslag! Polska Frightfuls debutalbum pryds av ett sådant, som kanske lockar till intresse. Spectral Creator heter albumet och skulle kunna vara någon slags kosmiskt äventyr med tanke på titlar och sådär. Det lustiga är också att det kommer på ett kinesiskt bolag, ett underground-bolag för extremmetall från Kina, hmmm. Det är inte riktigt enkelt att lita på något från det landet men förhoppningsvis var inte filerna infekterade med skräp eftersom de kommer genom en plattform för musikpromotion. Men är det något att ha?

Det handlar om ganska typisk dödsthrash, inget som överraskar musikaliskt och det är definitivt inte lika snyggt som omslaget. Det är för genren ganska typiska riff, smattrande trummor, vrålig sång, överraskningarna lyser med sin frånvaro. Det känns väl inte riktigt som polackerna har något eget att komma med, det känns mest som något väldigt inspirerat av föregångare. Vilket förstås i sig kan vara bra men det är knappast särskilt intressant. Åtminstone är speltiden relativt sansad med strax över fyrtio minuter, det är viktigt då variationen är ganska svag.

Jag vill ju alltid att snygga album också ska vara kul att lyssna på, det här är ett jag skulle kunna ha bara för omslaget men eftersom jag köper ytterst lite musik nuförtiden gör jag inte sådant och detta album lär jag knappast köpa. Det finns bättre alternativ, både i genren och generellt. Jag saknar personligheten hos Frightful, det känns nästan lite sömnigt, men också lite opersonligt. Bara som ytterligare en ganska tråkig stereotyp, eller ett skämt på bekostnad av genren och dess likriktning. Det behövs mycket mer än så här för att någon ska bli imponerad, men visst är det knappast osannolikt att de som gillar genrestereotypa album kan gilla detta.

Ett kanske hyfsat album men inte ett bra och inte ett intressant. Polackerna bjuder oss på väldigt fantasilös dödsthrash, det känns som déjà vu redan från första ton och den känslan släpper aldrig. Och det trots att jag inte hört bandet förr. Kanske värt att kika på för dig som gillar genren, men knappast ett album som kommer att skriva in sig i musikhistorien som något stort.