K.v.H. - bass, vocals
B.D. - drums

In Via Ad Nusquam (2017)

Released 2022-04-15
Reviewed 2022-05-14

argento records

En entitet utan ansikte är vad vi tar oss an nu, och det kanske med lite ångest. Ett svart omslag, ganska osnyggt sådant faktiskt. Andra albumet för trion från Nederländerna, det kommer på bolaget Argento Records, undrar om den kommer i silverfärgad vinyl. Förstås kan man läsa en massa om bandets förträfflighet och sådär men frågan är om det inte är som hos de flesta svartmetallarna, att det är mer kvalité på presstexterna än på musiken.

Det är dissonant black metal, extremt distade gitarrer, ingen direkt melodiös känsla, gutturala vrålanden och så vidare. Det känns lite pubertalt, som att de vrider rattarna för distorsion till max och vrålar lite, någon mer tanke tycks inte riktigt finnas. Ingen direkt variation över låtarna som alla är ganska långa, de flyter dessutom samman till en illaluktande svartmetallsörja som förpestar omgivningen. Det känns knappast fräscht eller nytänkande, det känns som att alla inom extremmetallen manglar lite som detta någon gång i replokalen eller studion innan de inser att det låter som skit och går vidare till något vettigare.

Detta album låter som skit, det är bedrövliga låtar, bara en illa producerad soppa av innehållslöst dravel, dåligt vrålande och överdistade gitarrer, skrev jag förresten att trummorna låtar som att de smattrar på grytlock och plåthinkar? Så låter det. Svårt att se något direkt positivt, men jag kan tänka mig att det finns dem som finner detta brutalt, mörkt och så vidare, folk läser in det mesta i saker och även det värsta är bra för några – dock kan ingen normalt funtad person tycka att detta låter tilltalande på något sätt. Jag skulle inte ens orka igenom första låten om det inte vore för att jag skulle recensera albumet, så trist låter det.

Oavsett vilken musik ni gillar kan ni hitta många alternativ som är mycket bättre än Faceless Entity, The Great Anguish or Rapture är snarare tråkig än ångest och snarare patetisk än mörk, snarare gråblek betong än något brutalt, det är inte ett tilltalande album helt enkelt. Det finns ingen anledning att inte överse med detta album, det innehåller nog ingenting av värde.