Maniyax Records - MNYX37
Black Grain Records - BG01

Released 2021-11-05
Reviewed 2022-05-14

dyinghydra.dk
narshardaa records

Dansk doom/sludge metal är vad Dying Hydra har att erbjuda, deras debutalbum Of Lowly Origin har ett snyggt och dramatiskt omslag. Ofta kan man ju önska att omslagen faktiskt reflekterar innehållet, ibland gör de det och ibland inte, i Dying Hydras fall är omslaget bättre än det musikaliska innehållet. Denna trehövdade hydra från en sonisk avgrund full av sörja och smuts är ute efter att paralysera hjordarna av intetsägande individer och svälja till slut svälja hela verkligheten och därmed omintetgöra allt – de lyckas väl sisådär.

Deras sludge är sörjig som ska vara, det är väl kanske tungt, dunkelt, med stark distorsion och allt sådant som vi brukar få. Trött sång, en konversation på danska kanske sticker ut mest. Jag läser om immense sound och så vidare, och jag måste säga att jag undrar var de får det ifrån. Det här låter minst sagt ordinärt, kanske till och med än sämre. Få album har jag valt bort i samma utsträckning som detta under tiden, sällan har jag orkat lyssna igenom hela och oftast när jag lyssnar har jag inte brytt mig nämnvärt om vad jag faktiskt lyssnat på.

Det är ett intetsägande album på alla mätbara sätt, jag hittar få tilltalande inslag och vill mest avsluta varje gång jag lyssnar. I bilen pluggar jag ofta in iPoden istället för att fortsätta lyssna på CDn med Of Lowly Origin, det är helt enkelt mer lockande med i stort sett vad som helst från musikspelaren än skivan. Det är inte en bra egenhet för ett album, om det ska vara bra ska det ju inte ta emot att lyssna på det. Jag tycker inte att Dying Hydra lyckas särskilt väl med någonting egentligen.

Visst skulle det väl kunna vara så att den som gillar genrerna som nämns tycker mer om Of Lowly Origin än jag gör, men jag har svårt att se danskarnas debut som ett album tilltalande för fler än ett litet fåtal och sannolikheten för att detta fåtal ska hitta albumet känns inte heller stor så det är frågan om de kommer att sälja några album överhuvudtaget. Jag vet att jag inte kommer att köra något i alla fall, för mig är det bästa med detta album att jag nu kan lägga det till handlingarna och aldrig mer lyssna på det.