Mixed by Jakob Jonathan Bjerg
Mastered by K Mix and Mastering

Released 2022-04-01
Reviewed 2022-03-26

sunrunnermusic.com

fastball music

Jag läser att Deep Drive från Danmark jämförs med band som Soundgarden, Alter Bridge och den typen av artister. Trion ger oss sitt första album som kallas Human som kanske inte fått det mest fantastiska omslaget, men knappast heller det sämsta. De släpper albumet på egen hand, och sådant får mig alltid att fundera på varför. Kan det vara så att de tror att de själva är bättre än andra på att ge ut musik, eller att de tror att de undviker att bli lurade genom att inte använda ett skivbolag. Det kan också vara så att inget bolag ville ge ut detta debutalbum, kanske ansåg de att det fanns mer som behövde göras innan det var dags för debut. Det kan betyda flera saker, men det är ganska ofta en varning när ett album ges ut av bandet på egen hand.

Human passar väl i alt-rock, deras musik förnimmer om tidigare nämnda band, och annat i liknande stil. Inte direkt unikt, lite amerikanskt stilistiskt. Det är ett ganska tungt album och jag tycker att sångaren har attityd och pondus, han kan vara albumets främsta behållning. Ljudbilden finns det annars inte så mycket att säga om, modern och kraftfull, relativt typisk för genren egentligen. Variationen är hyfsad, men låtmaterialet är ganska mycket som man kan förvänta sig och speltiden är kanske lite väl tilltagen med sina femtio minuter fördelade på ett dussin spår.

Human är ett bra album, med snygga och kraftfulla låtar som förmedlas av en emotionellt intressant röst. Det är inte ett fantastiskt album men det fungerar onekligen och den som gillar stilen kommer att uppskatta det. Andra spåret Black Hole och åttonde Boy är kanske de jag tycker bäst om, inget spår sticker ut speciellt mycket i negativ bemärkelse.

Det är inte ett album jag kan säga speciellt mycket om egentligen, det fungerar men sticker inte ut nämnvärt. Kanske är det för att jag inte är helt såld på genren, men kanske för att det faktiskt inte är så våldsamt speciellt. Deep Drives Human är ett bra debutalbum som lovar gott men kanske inte alltid uppfyller samma löfte, men kanske kan vi hoppas på något lite mer dramatiskt och spännande nästa gång Deep Drive släpper ett album.