Arranged and Produced by Cadaveria
Recorded and mixed by John DNA
Mastered by Alberto Cutolo at Massive Arts Studios

Released 2022-03-03
Reviewed 2022-01-15

cadaveria.com

Det är tjugo år sedan Cadaveria släppte debuten The Shadows’ Madame, ett album som nu väcks till liv på nytt och lagom till jubileet släpps den på nytt. Och det kanske är på tiden att det kommer ett album från Cadaveria eftersom det var länge sedan ett nytt släpptes, nu tycks det vara nytt material i görning också så det kanske bara är en tidsfråga innan ett nytt album också får se dagens ljus.

Det är ett extremmetalliskt album, black metal är en beteckning jag ser användas. Horror metal är en annan etikett, och kanske träffar den rätt, det är lite skräckkänsla över det musikaliska. Dramatisk ljudbild, och intressant med en kvinnlig sångare i en genre som normalt inte har plats för kvinnor. Men Cadaveria var en pionjär inom det gebitet redan innan hon skapade ett band i sitt eget namn, då i det symfoniska svartmetallbandet Opera IX. Och för att vara en debut känns det som att allt görs med en självklarhet som inte alltid förekommer på ett bands tidigaste album.

Visst märks det att albumet har många år på nacken, även om svartmetall är en ganska statisk genre så har även den sett viss utveckling de senaste 20 åren. Men trots att det ibland känns lite gammalt så är det ett vitalt och snyggt album, ett där tiden trots allt inte gått så hårt åt låtmaterialet. Det kan definitivt vara ett intressant album för den som uppskattar genren, det har en del bra låtar, lite snygga melodier, bra sånginsats och så vidare. En skräckfilmskänsla gör inte heller saken sämre, det är ett lagom oputsat och underhållande alster.

Men är det något att ha? Kanske, kanske inte. Det är inte en självklar addition till musikbiblioteket, det fungerar men det glänser kanske inte alltid. Det är ett underhållande och ett trevligt album men också ett som kanske inte saknar den där riktiga hitlåten och som kanske inte riktigt når de där högsta höjderna.