Lorelei- backup vocals on Mob Rule

Record at Absolute Darkness studios in Pleasant Hill, Ca
Mixed and mastered by William Blackmon
Add. Song writing by former members Kevin Meaney and Lorelei Valentine

Released 2022-08-27
Reviewed 2022-11-07

Absolut mörker kanske anspelar på den dystra årstiden, med totalmörker och lite småkallt. Det borde ju egentligen redan ha varit vinter och snö men i tider av varmare klimat ökar mörkret alltmer, kanske. Failure of State kallar de sitt tredje album som kommenterar en hel del av vår samtid med kraftiga skillnader i välstånd och inkomst, diktatorer, krig och knasiga konspirationer, som den där pizzeriahistorien i USA och diverse sådant. Det är förstås kul ämnen att titta på, eller kanske inte, de är åtminstone ämnen som förtjänar att lyftas oavsett var man står i sådana frågor.

Omslaget vittnar om rebelliska tongångar, och det ser väl ut att vara lite åt det thrashiga hållet. Det är just så det är, thrashigt alltså. Inte direkt fantasifullt inom den genren, snarare ganska välbekant med tunga riff, bufflig sång, lite aggression och så vidare. Det är ett album som erbjuder få överraskningar, men produktion och ljudbild håller god kvalité och kompositionerna är väl som man kan förvänta sig. Hyfsad variation även om jag kan tycka att den nästan femtio minuter långa speltiden blir i mesta laget.

Det är väl ett schysst album om man gillar genren, det är inget man direkt kommer avskräckas så värst mycket av. Samtidigt är det knappast ett album som gör något större intryck på mig, det pågår i bakgrunden och jag har svårt att ägna det någon större dos av uppmärksamhet. Det följer mallen för tyngre thrash, vi har hört det förr och det har gjorts bättre förr. Det är väl kul att de väljer att ha en lite politisk lyrisk approach men det gör varken till eller från egentligen, ett ganska blekt album ur ett kreativt perspektiv och jag tröttnar snabbt.

Jag skulle rekommendera att vända er någon annanstans då jag inte tycker att Absolute Darkness är tillräckligt intressanta för att bry sig om. Visserligen är de knappast dåliga och de gör kompetent musik, men det har gjorts likadant många gånger tidigare och Absolute Darkness erbjuder ingenting vi inte redan hört förr. Jag skulle spara min tid och mina pengar till något mer intressant än Failure of State.