Drangsal (2019)

Recorded, mixed and mastered in studio 357
Mix & Master: Fur
Artwork: Win

Released 2021-03-26
Reviewed 2021-04-07

Zeit har satt samman en 24 spår lång historia som de kallar Betonkrebs, ett album i mitt tycke men enlige bandet själva en EP. Oavsett hur man definierar allt så har de klämt in 24 spår på en halvtimme på ett alster med ett betonginspirerat omslag, det handlar om den ändlösa mänskliga dumhet som återfinns på denna planet – allt framfört på det mest ondskefulla språket av dem alla. Ett album, eller en EP som stilistiskt avviker från vad de gjort tidigare och det kan ju vara roligt för även om bandet skrev att jag var snäll att recensera deras förra album så var jag inte alltför imponerad av det. Så vad ska vi säga om detta?

Det är punkigt, grind, rivigt, ösigt och ganska spännande faktiskt. Det är faktiskt fräscht för genren, och ändå hyfsat varierat i korta koncisa, riktigt ösiga låtar. Sånginsatsen är vråligt rivig, bättre än jag minns hur bandet lät tidigare. Jag gillar produktionen, jag tycker att de träffar väldigt rätt på den fronten och det är dessutom bra att de håller det kort – såsom är brukligt i genren, men jag tycker att Zeit är roligare än mycket annat jag hört inom grind.

Överraskande kul, nu hade jag kanske inga större förväntningar men det ska man kanske inte ha, då kan man ju bli positivt överraskad. Men det är inte låga förväntningar som gör att Betonkrebs utan de roligt ösiga låtarna, den aggressiva tyska sången och den fräscht moderna ljudbilden – du behöver dessutom inte vara insnöad på genren för att uppskatta vad Zeit har att erbjuda.

Jag tycker definitivt att man kan kika närmare på detta album, det är underhållande och låter bra. Jag tycker större delen av de 24 låtarna håller god klass, och ingen är väl direkt dålig även om kanske inte heller någon riktigt glänser. Den som gillar bandets tidigare alster och genren kommer definitivt uppskatta detta album, kanske att det även går hem hos en bredare publik. Slutsatsen blir att det är ett album, eller EP som kan vara värd att kika närmare på helt enkelt.