Mastered by Jamie King
Cover Art - Dr(o)))ned Artworks
Interior Album Art - Michael Mikra
Band Logo/Album Layout - Landmind Designs

Released 2021-03-12
Reviewed 2021-04-17

Det var ju också något att kalla sitt band, inte hade de väl heller det flottaste av skivomslag på debutalbumet Intoxicating Lethargy. Men man ska ju aldrig döma något efter omslaget, det finns faktiskt tillfällen då ganska fula omslag bjuder på trevliga album men oftare brukar omslaget vara en ganska god indikation på vad man kan förvänta sig. Det amerikanska bandet har släppt en split med ett annat band tidigare men nu kommer debutalbumet och till det har det knutit till sig en kvinnlig sångare.

Deras musik är doom metal, tempot är lågt och släpande med ganska ordentlig tyngd. Vi får fem spår med en speltid på lite över halvtimmen, så det handlar om ganska långa spår. Vi får också hyfsad variation och dynamik, så värt letargiskt är det väl egentligen inte. Att de har en kvinnlig sångare gör att de särskiljer sig från den stora massan, det ger albumet en hyfsat fräsch känsla. Kanske att produktionen hade kunnat vara bättre, ljudbilden känns kanske lite billig men tack vare en ganska fräsch framtoning så fungerar det väldigt bra.

Intoxicating Lethargy är ett trevligt album, en imponerande debut. En nackdel kan vara att det saknas en låt som sticker ut som superhit eller något sådant, men fördelarna är betydligt fler än nackdelarna och det är ett riktigt bra album. Jag har svårt att se något överdrivet negativt, visst är både omslag och namn ganska töntiga men också loggan känns rätt trist – när det handlar om det som verkligen betyder något så har WitchTit definitivt en hel massa att erbjuda här.

WitchTit imponerar och jag kan bara rekommendera att ni kikar närmare på vad de har att erbjuda. Debutalbumet Intoxicating Lethargy är ett riktigt bra album som glänser och presenterar oss för ett nytt och spännande band som mycket väl kan ha en riktigt spännande framtid.