Robban Bäck – drums

W.E.T. (2009)
Rise Up (2013)
Earthrage (2018)

Released 2021-01-22
Reviewed 2021-01-30

Erik Mårtensson som är mannen bakom E i förkortningen som namnger ett av de vassaste AOR-banden i musikhistorien kan man nog vid det här laget benämna som ett geni när det gäller att skriva vassa låtar för den melodiösa rocken/hårdrocken. Lyssna bara på vad han åstadkommit med sitt band Eclipse och jag misstror inte att han är den med störst inflytande i hur W.E.T. låter. Jeff Scott Soto från Talisman står för T och Robert Säll från Work of Art för W för er som inte känner till bandet som före detta album givit ut tre alldeles lysande album.

W.E.T. slog till rejält när de släppte andra albumet Rise Up som var grymt vasst och satte en ton för hur modern AOR skulle låta med lagom dos nostalgi men också fräsch och modern ljudbild och mer kraft och tyngd än det mesta i genren. Earthrage som kom 2018 följde i det spåret och var kanske bättre men inte mer imponerande eftersom den inte slog till med samma wow-känsla. Retransmission fortsätter att följa samma format och känns därför kanske inte lika spännande stilistiskt men kvalitén är det definitivt inget fel på. Produktionen är lysande, Soto har aldrig låtit bättre än han gör sjungandes för W.E.T. och det är kraftfullt, dynamiskt och varierande.

Ett album där hitlåtarna kommer i en parad från inledning till avslutning gör detta album till en klar konkurrent om toppalbumen för 2021. Det är sådär självklart och distinkt, helt utan noterbara svagheter där det enda man kanske kan anmärka på är att de väl inte kommer med något direkt nytt – men ljudbilden är fräsch och det känns sådär lagom nostalgiskt men samtidigt fräscht och modernt. En annan sak jag ofta tycker att Erik Mårtensson lyckas med på sina album är låtordningen, både Eclipse och W.E.T. sätter an en vass ton inledningsvis och avslutar sedan ruggigt starkt så man dras in direkt och sedan lämnar med den där känslan att man vill höra mer. Om man nu behöver sätta en mall för hur modern AOR/melodiös hårdrock ska låta så är väl ett album som Retransmission, eller något annat från W.E.T. det bästa alternativet för det är precis så här lysande melodiös hårdrock låter.

Toppenalbum som definitivt kommer att tilltala den som lyssnat på W.E.T.s tidigare album, jag rekommenderar det väldigt varmt. Det är riktigt jävla bra och jag skulle tro att W.E.T. kommer att synas på min sammanfattning över 2021 då jag inte ger speciellt många betyg av den dignitet detta album får. Återigen har de lyckats sätta samman ett album som är svårt att hitta nackdelar med, den största är väl att jag antagligen kommer att vilja slösa pengar på att köpa det och det är väl inte mycket till nackdel egentligen. För dig som gillar den melodiösa rocken vore det galet att missa detta album, det är sannolikt det bästa vi får höra i genren under 2021.