Nohr - Vocals

Clemens Wijers - Orchestrations

Album cover by Marcelo Vasco

Released 2021-03-12
Reviewed 2021-02-21

Petrichor

Någon recensent skrev att utbyrd kunde översättas till varning, från vilket språk då? Nu är ju jag knappast expert på norska men varken översättningstjänst på nätet eller en vanlig sökning ger någon mening till ordet Utbyrd – det kanske inte betyder något. Eller är väldigt obskyrt. Vargskrik som albumet heter är mer lättbegripligt då det betyder samma sak på svenska och norska, och skrik kan vi förstås förvänta oss när det handlar om black metal.

Det är ett album som bandet släppte på egen hand 2017 och som nu ges ut genom Petrichor som tycker att det är ett album som borde få större spridning. Det är Utbyrds hittills enda album och bandet från Bodø som funnits sedan 2012 gästas på det av Clemens Wijers från välkända nederländska bandet Carach Angren, Wijers står för de symfoniska inslagen. Annars är omslaget något man lägger märke till, det är riktigt snyggt tycker jag, kanske att man skulle kunna överväga en vinyl bara för det.

Symfonisk black metal handlar det om, med ganska långa låtar där de börjar med ett spår som är tolv minuter långt – jag kan väl tycka att det inte är riktigt rätt att börja med det längsta spåret då långa spår har mycket utfyllnad, precis som detta har. Sången är mest vrålad/skriken med vissa klarsjungande inslag, mest mässande i klarsången kanske. Produktionen håller ganska god klass med hyfsad dynamik och snygga symfoniska inslag som adderar stämning till albumet, kanske att det kunde ha varit lite mer variation över de 47 minuter som albumet pågår. Det känns väl inte heller som ett jättefräscht album sett ur stilperspektivet, men klart mer intressant än en del inslag i genren.

Ett bra album tycker jag, kanske inte fantastiskt men trevligt att lyssna på med vargskrik, stilla vatten, sjöormar och vad det nu kan vara. Det kanske inte är överdrivet minnesvärt men det fungerar och känns som ett ganska lyckat album – om det är en resa som gör att man önskar mer eller en resa man önskar mer av beror nog på perspektiv, men det är relativt intressant och det är bra även om jag inte hittar något som känns riktigt minnesvärt.

Det kan nog finnas mycket mer hos Utbyrd, om vi får ett nästa album kan de ju lyckas ta de mest positiva aspekterna här och fila lite på och plötsligt har vi något väldigt intressant. Vargskrik är på många sätt lyckad men inte ett album som sticker ut eller gör något direkt bestående intryck, det är kul men inte fantastiskt.