Rip It Up (2017)
Please Remain Seated (2019)

Cover photo by Jason Joyce

Released 2021-03-12
Reviewed 2021-03-13

thunderonline.com

Thunder kommer med alla de rätta ljuden när de bjuder oss på sitt nya album, och man kan ju tro att det kan komma en del ljud och oljud ur skapelsen på omslagsbilden vid rätt förhållanden. Kul omslag för övrigt, det var tydligen kallt när bilden togs. Man kan annars säga att bandet nog har ganska bra förutsättningar och erfarenhet för att få fram de där rätta ljuden, de har varit med i hela trettio år nu, debuten kom redan 1990, detta album skulle ha släppts under hösten 2020 och spelades in före hela den här Covid-historien som alltjämt plågar världen, men nu efter lite fördröjningar ser albumet dagens ljus här i mars 2021.

Musikaliskt är det ganska klassisk rock med en klassisk rocksångare som har god pondus i rösten, vi får lite kvinnlig bakgrundssång också när vi ändå är inne på sångavdelningen. Annars är det ett ganska varierat album, knappast nyskapande men ändå fräscht och intressant – en bedrift få lyckas med. Det varieras mellan ganska tungt rockande och lite mer återhållet på ett snyggt och balanserat sätt. De håller dessutom speltiden sansad med strax under femtio minuter, något som känns väl avvägt i förhållande till den låtvariation vi får.

Generellt tycker jag att de träffar rätt genom detta album som jag kan beskriva som riktigt bra, jag skulle nog vilja påstå att detta är deras vassaste album. Problemet med den jämförelsen för mig är väl dock att jag inte direkt lyssnat mycket på något av deras album, bortsett från detta som gått riktigt hårt i min musikspelare. Och det förstår för att det är riktigt bra, på ett sätt en arketyp för rock/hårdrock, men samtidigt nyanserat och med en självklarhet och samtidigt äventyrlighet som väldigt få liknande band kan uppvisa. Det saknas väl egentligen ingenting på detta album och det finns inga direkta svagheter, det är ett album som bandets fans borde gå igång på.

Värt att kika närmare på, det är ett trevligt album på alla sätt. Vi får bra låtar från inledande Last One Out Turn off the Lights till avslutande She’s a Millionairess, ett band i toppform och en uppiggande musikalisk upplevelse. Jag tycker att Thunder verkligen levererar och att det är värt att ta sig en närmare titt, speciellt om man gillar klassisk rock/hårdrock. De bjuder på de rätta ljuden, utan tvekan.