6. All'interno del Cimitero

Il Becchino - Guitars & Vocals
Il Beccamorto - Bass & Drum programming

Released 2021-02-23
Reviewed 2021-05-29

xtreem music

”Skräckhyllande dödsmetall från Fulcis land” beskriver sig bandet Tenebro, ett band som påstår sig vara inspirerade av italienska kultskräckfilmer från 70- och 80-talet. Kan det vara därför namnet känns inspirerat av en film av Dario Argento, Tenebre från 1982, en film jag råkar ha flera exemplar av, alla är bättre än detta album. Bandet har definitivt inte tagit inspiration från de italienska regissörernas bildspråk i bandfotot, begravningsentreprenörer och vad de nu är, medlemmarna i bandet alltså visar upp en helt meningslös bild – precis som omslaget.

Det är skräckinspirerad dödsmetall, enkel struktur och på inget sätt det minsta unik. Okej, de sjunger på italienska, eller sjunger? Vokaliserar grymtande kanske är en bättre beskrivning av just den avdelningen. Produktionen imponerar inte, det skramlar och smattrar, lite som motorsåg eller vägarbete kanske man skulle kunna påstå. Det är kort och koncist i alla fall, det måste ju sägas vara positivt i ett fall som detta när längre knappast är bättre.

Det här var ju både hjärndött och ganska kasst, inte uselt men dramatiskt bedrövligt. Man kanske kan gilla det om man dras till musik av den här typen som liknande banden eller sådant. Dock måste jag påstå att Italien har betydligt mer intressanta band än detta att bidra med i just denna genre, vad sägs exempelvis om Carnivorous Vagina?  Eller Fulci? Tenebro är inget höjdarband, åtminstone inte i nuläget, detta alster imponerar definitivt inte.

Om du gillar simpelt, tomt, ordinärt när det gäller dödsmetall kanske det kan vara ett intressant album för dig men jag misstänker att Tenebro och Liberaci Dal Male inte kommer att göra något avtryck. Det lämnar mig med tanken på vad målet är med ännu ett meningslöst alster av egentligen ingenting, det är inte första gången jag lyssnat på ett album och det känns som att jag kastat bort timmar av mitt liv, inte för att mitt liv innehåller speciellt många timmar av meningsfull tillvaro men i alla fall – det kanske skulle vara fler meningsfulla timmar om jag inte lyssnade på skit som Tenebro. De är okej för vad de gör men vad de gör är fullkomligt meningslöst och fullkomligt urtrist – köp något annat eller spara pengarna är mitt råd.