Layout by Jonatan Samuelsson
Bandphoto taken by Carl Emilsson

Released 2021-03-12
Reviewed 2021-03-27

starmen.se
sound pollution

Onekligen är svenska bandet Starmen väldigt flitiga, men det kanske är lätt att vara det när man inte gör något annat än skriva om andra bands låtar. Deras två första album har varit gigantiska gäspningar som hyllats av vissa nostalgiker, men som knappast kommer att bli kvar ens i deras minne när de sedan ser tillbaka på fina album från 2020 eller 2021. By the Grace of Rock’n’Roll är det senaste albumet och som vanligt pryds det av ett sminkat band som onekligen önskar att de vore som Kiss. Problemet är väl bara att Kiss kom med något nytt och fräscht, Starmen kommer alltid att ses som en kopia och jämföras med sina idoler och tyckas om för sina imitationer och vad de liknar snarare än för sin egen kreativa kvalité.

Poprock i stil med Kiss, Def Leppard, den typen av glammig hårdrock. Ganska typiskt för genren, det är inte direkt så att man höjer på ögonbrynen över något, kanske över att det låter snyggare än de föregående två albumen – och kanske att det känns med genomarbetat än tidigare nämnda album som kom i rask takt 2020. Låtarna är klämkäcka, medryckande kanske man kan säga, inte mycket till variation och inte heller mycket att skriva hem om när det gäller det kreativa, alla låtar känns som att de är omskrivna låtar från förr.

Starmens bästa album hittills, det här är ganska underhållande faktiskt. De tidigare albumen var ganska mycket sömnpiller men detta är bra och tilltalande med låtar som Spaceplane och ett par till. Dock går det ganska snabbt att tröttna på det, och det är svårt att skaka av sig den där känslan av att det är ett plagiat man lyssnar på, att andra skrivit låtarna för och dessa herrar tagit dessa låtar och skrivit lite ny lyrik och ändrat lite småsaker. Så även om det är kul och medryckande att lyssna på så är det inte ett album man kommer att minnas någon längre tid.

Som ny musik i allmänhet, saknar originella idéer och så vidare. Det är ett trevligt album att lyssna på en stund men jag skulle definitivt inte spendera pengar på att köpa detta album och lär inte återvända till det nu när jag satt den sista punkten i denna recension.