Liquid Sun (2016)
Water Planet (2017)
Spaceflowers (2020)

Released 2021-12-03
Reviewed 2021-12-11

tonzonen records

Rymdlordarna är tre och i detta äventyr tar de sig an en okänd art. Det är ett äventyr i tre kapitel, långa kapitel, det tredje är en tidstunnel som tycks pågå i evighet. Det är deras femte alster, det första kom 2014. Och de tycks vara relativt populära då jag sett på bandcamp att vinylerna sålt slut redan, nu kanske de kom i små serier men vissa band som ger ut 20 kassetter eller något i den stilen lyckas ju inte sälja dem på månader och detta album är precis släppt. CD kan man fortfarande köpa, och det var en sådan jag fick men kan förstås konstatera att omslaget ser nog betydligt bättre ut i större format.

Musiken är instrumental, progressiv, rymdig, psykedelisk rockmusik och ganska äventyrlig sådan. Ljudbilden är modern och fräsch, hyggligt äventyrlig. Det är ganska varierat och rymdigt, det skapar starka stämningar och skulle nog fungera bra i filmiska sammanhang. Det slår mig kanske dock inte som det mest innovativa eller kreativa album jag hört. Långa proggiga och psykedeliska låtar har gjorts förr och det känns väl lite som att de gör för lite för att riktigt sticka ut.

Unknown Species är ett snyggt album överlag, de långa låtarna tar oss på äventyr genom rymdiga landskap bland färger och mörker som blandas i en hyfsat spännande mix. Bandets fans kommer med största sannolikhet bli ganska hänförda, men jag har lyssnat ett tag nu och jag grips aldrig riktigt av vad jag får höra. Det känns mest som stämningsmusik eller bakgrund, kanske som något till en animerad film eller något sådant – det är inget jag väljer att lyssna på.

Det kanske inte träffar helt rätt för min del men jag skulle ändå påstå att det är värt att kika närmare på detta album, det har definitivt sina höjdpunkter. Sista långa spåret Time Tunnel känns riktigt välgjort till exempel, och albumet som sådant kommer nog inte att göra någon direkt negativt inställd. The Spacelords femte album är ett välgjort och habilt äventyr, kanske lite som Star Wars, snyggt, stort, men i slutändan ganska innehållsfattigt.