Phil SanGiacomo — drums

Somnuri (2017)

Released 2021-06-04
Reviewed 2021-08-15

somnuri.bandcamp.com
blues funeral recordings

Det rullar in en våg när Somnuri kommer med sitt andra album, och det är ett snyggt album dessutom. De gjorde tydligen intryck med debuten och därför kanske förhoppningarna borde vara högt ställda även för Nefarious Wave som amerikanerna i bandet kallar detta nya album. Jag hade kunnat tänka mig en vinyl bara för omslaget, de jämförs med band som Mastodon, Baroness och så vidare – sludge är en beskrivning jag ser lite här och där när jag läser om Somnuri och att de är ett DIY-band från Brooklyn nämns i pressutskicken jag fått.

Tungt och rejält, sludge är väl rätt ord. Det är ett band med dynamisk och tung ljudbild, stoner-, sludge- och doom-inslag, det är dessutom hyfsat varierat. De har dessutom vettet att hålla speltiden kort och koncis där de sju spåren endast kräver under fyrtio minuters speltid, tänk om fler band kunde göra så. Jag gillar produktionen som tar fram kraften i bandets musik, riktigt snygg och kraftfull ljudbild, inte helt ointressant ur det kreativa perspektivet med en ändå relativt fräsch ljudbild trots att de inte direkt återuppfinner någonting.

Bra album med bra låtar, definitivt värt att lyssna på om man uppskattar genren. Men det är ett album som nog kan gå hem ganska väl hos en bredare publik, det är ett kvalitetsalbum kanske man kan säga. Visst, det är knappast några radiohits de bjuder på, det är mer ett album man tar in i sin helhet, där man får ut mest av att lyssna på allt från inledning till avslutning. Jag ser inga direkta svagheter, det är ett album som är både lätt att ta till sig och som håller för upprepat spelande.

Det är inte bara de bra låtarna och den starka helheten som gör det till ett album att avnjuta, det är också den mycket sansade speltiden som gör att man faktiskt kan se kvalitéerna. Det är inte bara ett snyggt album, det är också ett riktigt bra sådant och jag tycker definitivt att det är ett album värt att titta närmare på – en minst sagt spännande våg som garanterat sveper med sig lyssnaren.