Simone Wenzel - Guitar solo on "World War II"

Produced, mixed & mastered by Uwe Lulis at Black Solaris Studios
Cover artwork by Björn Gooßes / Killustrations

Released 2021-07-23
Reviewed 2021-08-03

rebellion-metal.de

Det är nionde albumet för tyskarna i Rebellion, det har snart gått tjugo år sedan debuten A Tragedy in Steel som släpptes 2002. Nu vågar de sig dessutom på ett rejält politiskt budskap, vilket inte är vanligt inom musiken och kan förstås ses som lite vågat. Egentligen ett ganska okontroversiellt budskap där de beskyller sådana som Jimmie Åkesson för världsproblemen, det vill säga att de konstaterar att nationalism och rasism är skyldigt till de krig och problem vi sett sedan franska revolutionen fram tills idag. Ingen normalt funtad person borde ha några större invändningar mot ett sådant påstående, men det kanske kan tyckas lite negativt att gå kring det temat men det finns lite hopp för ett Europa som ändå i viss mån gjort upp med dessa demoner trots att det verkar återvända på vissa håll.

Ett ganska modernt heavy metal-album, vi känner igen mycket av Rebellion från tidigare alster men de vågar ta ut svängarna lite mer och vi får både ett mer varierat och modernt alster än tidigare. Ljudbilden är ganska lik deras tidigare album men kanske lite mer dynamisk, lite fräschare än exempelvis det föregående albumet från 2018. Den raspiga rösten passar bra för bandets stil, det förstärker om något bandets karaktär som jag tycker låter piggare än jag hört dem. De håller dessutom allt hyfsat sansat i speltid, CDn har tolv spår och vinylen elva, vinylen är mer sansad än CDn men båda är okej sett ur speltidsaspekten.

Kanske inget fantastiskt album, Rebellion tror jag lockar en viss typ av publik och jag är väl inte helt säker på att jag tillhör den. Men samtidigt är det svårt att inte dras med lite i det robusta och när de dessutom faktiskt försöker föra fram ett starkare budskap kan man väl inte klaga, det är roligt när musiker bryr sig lite mer. Sedan kan jag väl sakna den där utomordentliga hitlåten som riktigt fängslar lyssnaren, men då finns inte heller samma svagheter som hördes på föregångaren. Det är helt klart så att det We are the People är ett trevligt album som definitivt bör tilltala heavy metal-fans, det har bra låtar och ett solitt genomförande.

Det är nog ett album värt att titta närmare på, kanske lyssna på vad det säger. Det är alltid trevligt när någon trycker ett finger i ögat på nationalister och folk som tror att de är för mer än andra bara för att det råkar haft turen att födas på en viss plats. Så åtminstone ska Rebellion plussas för att de kan konstatera att nationalism är roten till mycket ont, det är långt ifrån alla som har den insikten. Om inte annat är det ett album för oss med tanke på att vi är folket, kan nog vara värt att testa.