Drums recorded by Erik Berglund
Mixed and mastered by Erik Berglund.
Co-write and additional keys on First we'll go to Mars by Stefan Jernståhl

Released 2020-09-30
Reviewed 2021-01-17

prehistoricanimalsmusic.com

Förhistoriska djur, kan det vara något? Omslaget är onekligen flott, det förställer kanske någon som färdas i den magiska mysteriemaskinen. Bandet är svenskt och bjuder oss på sju spår och dryga trekvart i speltid på ett album som har en äventyrlig framtoning. Det är bandets andra album, det första skulle vi se som ett konstverk och det kom 2018.

Att beskriva djurens musikaliska stil på denna mysteriemaskin är inte helt enkelt då de drar åt många håll nästan samtidigt men atmosfärisk progressiv rockmusik är väl kanske det närmaste. Jag får lite sci-fi-känsla när jag lyssnar på detta album som känns äventyrligt och ganska dramatiskt. Det är snyggt producerat och jag tycker att sångaren håller riktigt god kvalité, han bidrar till den känsla av ett science fiction-äventyr.

Redan från inledningen låter det riktigt spännande, och första spåret Floodgate är riktigt vasst och sätter an en god ton för ett album som bjuder på det mesta från Marsresor, kanske i mysteriemaskinen, till lyckosamma dagar och allt däremellan. Ett imponerande album, där inledande Floodgate är ett av de vassaste spåren men avslutande Into Battle (Like My Father) är nog ännu bättre och avslutar albumet på ett sätt som ger mersmak. Visst finns det vissa mindre svagheter, de finns alltid, men inga av dem påverkar nämnvärt.

Snyggt album som har det mesta, som definitivt tilltalar och jag tror inte bara det är lämpligt för dem som gillar det progressiva utan det kan nog tilltala de flesta med uppskattning för musik. Speciellt då dem som gillar band som har lite egna och fräscha idéer, detta band ska definitivt plussas för att de kommer med mer fräcka och fräscha låtar än de flesta och för att de gör dem riktigt bra. Ett imponerande snyggt album som är väl värt att kika närmare på, ett som gör sig riktigt bra i en skivsamling.