Amanda Somerville - vocals tr. 8 & 11
Stef Rikken - vocals tr. 4

Executive Producer: Sander Gommans

Released 2021-01-22
Reviewed 2021-07-22

phantom-elite.com

Andra albumet för Phantom Elite, ett band där Sander Gommans tidigare i After Forever varit behjälplig i produktion och låtskrivande. Det sistnämnda tillsammans med sångerskan Marina. Titanium är debuten på Frontiers och det kan väl påstås ha ett ganska intressant omslag, och eftersom det är ett tag sedan albumet släpptes har jag kunnat notera att det fått många väldigt positiva recensioner – något som i sig förstås inte betyder något med tanke på hur recensenter skriver på nätet men man kan ofta titta på antalet recensioner som ändå kan ge en viss indikation. Nu läste jag inte allt men kunde inte se att någon tagit fram sågen, så vad tycker då Hallowed om Titanium?

Det är melodiöst, kraftfullt, med en sångerska som sjunger väldigt bra – lite dras tankarna till Nightwish, kanske i viss mån även After Forever. Egentligen går det väl att dra paralleller till en del av de kvinnofrontade men kanske framförallt de som är lite mer bomabastiska, för det är inte mycket som hålls tillbaka när det gäller Titanium. Det är pampigt och storslaget med hyfsad variation, riktigt stark produktion, elva spår och en speltid om knappa femtio minuter. Det är svårt att säga annat än att det känns som en ytterst genomtänkt produktion.

Kanske ändå lite av en wow-upplevelse, ett av de finare albumen i genren jag hört på ett tag. Jag tycker om sånginsatsen, men också hur låtarna gör att hon får komma till sin rätt och spela ut ett snyggt emotionellt register. Bra variation, bra djup i låtarna, ett album som håller för många upprepade spelningar, samtidigt som det är ganska lätt att ta till sig vilket är en kombination som inte är helt enkel att åstadkomma. Det finns många vassa låtar bland de elva, jag tycker väl kanske dock att man kan lyfta titelspåret, Diamonds and Dark är ett annat spår som gör avtryck – samtidigt kan man väl inte direkt avfärda något då alla spår håller riktigt hög klass och besitter hit-potential. Favoritlåten kanske beror lite på dagsformen.

Titanium är ett album man nog inte ska missa, det är ett riktigt bra album på alla sätt. Det är starkt producerat, har en ljudbild som träffar en och dessutom låtar som träffar riktigt rätt. Kanske är det rentav en kandidat till topplistorna när året ska summeras, de där riktigt fantastiska albumen har lyst lite med sin frånvaro så album av denna kaliber kommer nog få slåss om platser på listen. Så, med det sagt kan jag bara summera att jag rekommenderar detta album, det är riktigt bra, fräscht och underhållande, allt man vill ha från ett album.